Hirdetés
Nagyvilág

Pánik alakulhatott ki a fülkében: magyar pilóta elemezte a dél-koreai tragédiát

Szlazsánszky Ferenc
Hirdetés

Miért építettek a kifutópálya végére falat? Miért tették le a gépet a pilóták a földre hat-hét perccel a műszaki hiba észlelése után? Számos megválaszolatlan kérdés a dél-koreai repülőgép tragédiája kapcsán. Pető György pilóta az ATV-ben elemezte az eddigi információkat.   

A fedélzeten utazó 181 emberből 179 életét vesztette a dél-koreai repülőgép katasztrófában.  A hivatalos források szerint a leszálláshoz készülő repülő egy madárrajjal ütközött, aminek következtében meghibásodtak a gép hajtóművei, és a futómű sem nyílt ki, így a Boeing nagy sebességgel hason csúszott végig a leszállópályán, majd annak végén egy falnak ütközött és kigyulladt.

Pető György pilóta az ATV Egyenes beszéd című műsorában beszélt a tragédia körülményeiről. A szakember főbb megállapításai:

  • Érthetetlen, miért építettek a kifutópálya végére falat: ha valamilyen technikai probléma folytán a repülő nem tud megállni a kifutópályán, lefut a pályáról, de ha nincs ott fal, előbb-utóbb megáll, esetleg átszakít egy kerítést, de nem történik tragédia.
  • Nem világos, miért nem volt kiengedve a gép futóműve: „Én ilyen típusú repülőt nyolc éven keresztül vezettem, nem nagyon tudok elképzelni olyan szituációt, ahol manuálisan ne lehetne kiengedni a kerekeket. Az első tiszt ülése mögött van három bowden, amit megránt az ember, és a kerekek a saját önsúlyuknál fogva kiesnek és beállnak a helyükre”.
  • Ha kiderült, hogy valamilyen műszaki probléma adódott, de a két hajtóműből legalább az egyik működik, akkor nem igazán van olyan ok, amiért ennyire sietni kell a leszállással. „Például keresnek egy olyan repteret, ahol hosszabb a pálya.”
  • A súlyos műszaki probléma hatására pánikhelyzet alakulhatott ki a pilótafülkében. „A világnak ezen a részén egészen másfajta kultúra van a pilótafülkékben, mint mondjuk Európában vagy Amerikában. Nem azért ül két pilóta a pilótafülkében, mert fizikailag kettő kell a repülő vezetéséhez, hiszen mindig az egyik vezeti a gépet, hanem pontosan azért, hogy egy ilyen szituációban, amikor ekkora stressz és döntéshozatali helyzet van, a két pilóta egymással kommunikál. Itt ere nem volt idő. A meghibásodás jelzése után hat-hét perccel már a földön voltak.
  • Ha már tudják, hogy futómű nélkül szállnak le, ha valóban így tervezték, arra fel kell készíteni a földi kiszolgáló egységeket is.
  • A gépet azért nem tudták megfelelően lelassítani, mert nem jött ki a fékszárny. Nem is a pálya elején „tették le” a gépet, hanem valahol a pálya harmadik harmadában, tehát jóval később szálltak rá a betonra, minthogy kellett volna.

Pető György szerint a tragédia kivizsgálása nagyon sokáig fog tartani, mert ellenérdekelt felek vannak. „A koreai társadalom abban érdekelt, hogy kiderüljön az igazság, a légitársaság viszont nem keltétlenül ebben érdekelt. De szerintem az be fog bizonyosodni, hogy ennek a légitársaságnak a képzési rendszerei nem jók”, mondta a műsorban a szakember, hozzátéve, hogy a vizsgálatok akár évekig is eltarthatnak.  

 

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek