A repülőgép balesetek nagyon ritkák, de 2024 eseményei rávilágítottak arra, hogy a légi közlekedés kockázatait nem lehet figyelmen kívül hagyni. A Dél-Koreában történt tragédia, amelyben 179 ember vesztette életét, valamint az Azerbaijan Airlines gépének Kazahsztánban bekövetkezett katasztrófája, amely 38 halálos áldozatot követelt, ismét felvetette a kérdést: vajon létezik-e biztonságosabb ülőhely egy repülőgépen?
A dél-koreai és kazahsztáni tragédiák tanulságai
A dél-koreai baleset a helyi légi közlekedés történetének egyik legsúlyosabb esete volt. Egy Boeing 737-es gép lezuhanása nemcsak az áldozatok magas száma miatt keltett figyelmet, hanem a két életben maradt légiutas-kísérő csodával határos túlélése miatt is.
A kazahsztáni eset egy Embraer 190-es gépet érintett, amely orosz légvédelmi tűz következtében zuhant le, miután eltérítették a Kaszpi-tenger irányába. A balesetben 38 ember vesztette életét, de 29 utas, köztük három gyermek, túlélte a tragédiát.
Biztonságosabb ülések és túlélési esélyek
A túlélési esélyeket több tényező is befolyásolja, beleértve a baleset természetét és az ülés helyét. A Time magazin által elemzett, 35 évnyi adat azt mutatja, hogy a repülőgép hátsó harmadában ülő utasok túlélési esélyei általában jobbak.
- Hátsó ülések: A hátsó harmadban ülők körében a halálozási arány 32%, szemben a középső harmad 39%-os és az elülső harmad 38%-os arányával.
- Középső ülések: A hátsó középső ülések bizonyultak a legbiztonságosabbnak, ahol a halálozási arány mindössze 28%.
- Folyosó melletti ülések: A középső harmad folyosó melletti ülésein a halálozási arányelérte a 44%-ot, így ezek a legkevésbé biztonságos helyek közé tartoznak.
A vészkijárat fontossága
A gyors evakuáció szintén kulcsfontosságú a túléléshez. Azok, akik az emergency exit (vészkijárat) közelében ülnek, nagyobb eséllyel hagyhatják el időben a gépet. A kutatások szerint a vészkijárattól legfeljebb hét sor távolságban ülő utasok túlélési esélyei a legjobbak. A gép legelső vagy legutolsó ülései általában nehezítik az evakuációt.
Kockázatok háborús övezetek közelében
A kazahsztáni baleset ismét rámutatott, hogy háborús zónák közelében a polgári légiközlekedés különösen veszélyeztetett. Az utóbbi években több hasonló eset történt, például 2014-ben a malajziai MH17-es járat lelövése Ukrajna felett, amelyben 298 ember vesztette életét.
2020-ban az iráni Forradalmi Gárda tévedésből lelőtt egy ukrán utasszállító repülőgépet, amelyen mind a 176 fedélzeten tartózkodó ember életét vesztette.
Összegzés
Bár egy repülőgép-baleset túlélhetősége számos tényezőtől függ, a statisztikák szerint a gép hátsó harmada – különösen a középső ülések – a legbiztonságosabb választás. Ugyanakkor az evakuáció sebessége és a vészkijáratok közelsége szintén jelentős szerepet játszik.