Hirdetés
Nagyvilág

Van egy közös pont az azeri és a dél-koreai repülőgép-katasztrófa között

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Police officers stand at the scene where a truck drove into a large crowd on Bourbon Street in the French Quarter of New Orleans, Louisiana, U.S. January 1, 2025 in this screengrab taken from a video. ABC Affiliate WGNO/Handout via REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. NO RESALES. NO ARCHIVES. MANDATORY CREDITThe remains of a Tesla Cybertruck that burned at the entrance of Trump Tower are pictured, as they stand inside a cordoned area, in Las Vegas, Nevada, U.S. January 1, 2025. REUTERS/Ronda Churchill
Hirdetés
Hirdetés

A dél-koreai és a kazahsztáni repülőgép-tragédiák nyomán sokakban felmerül a kérdés: van-e legbiztonságosabb hely egy repülőgépen? A statisztikák szerint igen, és ezek beigazolódtak az utóbbi napok szörnyű légibalesetei kapcsán is.

Lezuhant az azeri légitársaság utasszállítója

A repülőgép balesetek nagyon ritkák, de 2024 eseményei rávilágítottak arra, hogy a légi közlekedés kockázatait nem lehet figyelmen kívül hagyni. A Dél-Koreában történt tragédia, amelyben 179 ember vesztette életét, valamint az Azerbaijan Airlines gépének Kazahsztánban bekövetkezett katasztrófája, amely 38 halálos áldozatot követelt, ismét felvetette a kérdést: vajon létezik-e biztonságosabb ülőhely egy repülőgépen?

A dél-koreai és kazahsztáni tragédiák tanulságai

A dél-koreai baleset a helyi légi közlekedés történetének egyik legsúlyosabb esete volt. Egy Boeing 737-es gép lezuhanása nemcsak az áldozatok magas száma miatt keltett figyelmet, hanem a két életben maradt légiutas-kísérő csodával határos túlélése miatt is.

A kazahsztáni eset egy Embraer 190-es gépet érintett, amely orosz légvédelmi tűz következtében zuhant le, miután eltérítették a Kaszpi-tenger irányába. A balesetben 38 ember vesztette életét, de 29 utas, köztük három gyermek, túlélte a tragédiát.

Biztonságosabb ülések és túlélési esélyek

A túlélési esélyeket több tényező is befolyásolja, beleértve a baleset természetét és az ülés helyét. A Time magazin által elemzett, 35 évnyi adat azt mutatja, hogy a repülőgép hátsó harmadában ülő utasok túlélési esélyei általában jobbak.

  • Hátsó ülések: A hátsó harmadban ülők körében a halálozási arány 32%, szemben a középső harmad 39%-os és az elülső harmad 38%-os arányával.
  • Középső ülések: A hátsó középső ülések bizonyultak a legbiztonságosabbnak, ahol a halálozási arány mindössze 28%.
  • Folyosó melletti ülések: A középső harmad folyosó melletti ülésein a halálozási arányelérte a 44%-ot, így ezek a legkevésbé biztonságos helyek közé tartoznak.

Egy dolog közös az elmúlt napok légikatasztrófáiban: Az azerbajdzsáni gép balesetében is a hátsó üléseken tartózkodók voltak a túlélők, és a dél-koreai tragédia két túlélőjét is a szerencsétlenül járt repülőgép farokrészéből mentették ki a helyszínre érkező mentőalakulatok.

A vészkijárat fontossága

A gyors evakuáció szintén kulcsfontosságú a túléléshez. Azok, akik az emergency exit (vészkijárat) közelében ülnek, nagyobb eséllyel hagyhatják el időben a gépet. A kutatások szerint a vészkijárattól legfeljebb hét sor távolságban ülő utasok túlélési esélyei a legjobbak. A gép legelső vagy legutolsó ülései általában nehezítik az evakuációt.

Kockázatok háborús övezetek közelében

A kazahsztáni baleset ismét rámutatott, hogy háborús zónák közelében a polgári légiközlekedés különösen veszélyeztetett. Az utóbbi években több hasonló eset történt, például 2014-ben a malajziai MH17-es járat lelövése Ukrajna felett, amelyben 298 ember vesztette életét.

2020-ban az iráni Forradalmi Gárda tévedésből lelőtt egy ukrán utasszállító repülőgépet, amelyen mind a 176 fedélzeten tartózkodó ember életét vesztette.

Összegzés

Bár egy repülőgép-baleset túlélhetősége számos tényezőtől függ, a statisztikák szerint a gép hátsó harmada – különösen a középső ülések – a legbiztonságosabb választás. Ugyanakkor az evakuáció sebessége és a vészkijáratok közelsége szintén jelentős szerepet játszik.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek