A nyilatkozatot egy válságülésen tette, amelyet a fekete-tengeri Anapa üdülővárosban tartottak, ahol az olajszennyezés hatásai különösen súlyosak.
A baleset részletei
A katasztrófa december 15-én történt, amikor két több mint ötvenéves Volgonyefty tankhajó heves viharban hajótörést szenvedett a Kercsi-szorosban. Az összesen 9000 tonna fűtőolajat szállító hajók egyikének legénységéből egy ember életét vesztette, és tizenegyen megsérültek. A hajók roncsaiból továbbra is szivárog az olaj, amely már több tucat kilométernyi partvidéket szennyezett be a Krasznodari területen és a Krím félszigeten.
A tisztítási munkálatok
A helyi hatóságok és önkéntesek folyamatosan dolgoznak a szennyezés felszámolásán. Venyiamin Kondratyjev, a Krasznodari terület kormányzója arról számolt be, hogy eddig 17 ezer tonna olajszennyezett homokot távolítottak el a partvidékről. Ennek ellenére az árapály és a szél következtében a megtisztított partszakaszokra ismét olaj kerül.
A munkálatokhoz eddig 8000 önkéntes csatlakozott, és több mint ezer olajtól szennyezett madarat sikerült megmenteni. Helyi környezetvédelmi szervezetek szerint azonban a szennyezés delfinpusztulást is okozott, ami súlyosbítja a helyi ökoszisztéma károsodását.
További következmények
A hajók rossz állapota és kora miatt egyre többen bírálják a hajózási szabályozásokat és az ellenőrzések elégtelenségét. A Krasznodari területen és a Krím félszigeten élők számára az olajszennyezés nemcsak ökológiai, hanem gazdasági problémát is jelent, hiszen a turizmusra alapozott helyi gazdaság súlyos károkat szenvedhet.
A környezetvédelmi minisztérium és a helyi hatóságok ígéretet tettek arra, hogy fokozzák az erőfeszítéseket a kármentesítés érdekében, és megvizsgálják az olajszállítás biztonságának javítását célzó lehetséges intézkedéseket.
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)