Aboszjon Odilov a Pappenburg építőipari vállalat teherautósofőrje. Üzbegisztáni. A német cégek ott is toboroznak sofőröket, miután országosan körülbelül 70 ezer teherautóvezető hiányzik. Odilov szakmai képzése Halléban zajlik. Már a képzése alatt megkeres akár nettó 800 eurót, ami jóval fölötte van az üzbég átlagbérnek. A legnagyobb kihívás számára a német időmenedzsment.
„A pontosság a legnehezebb. Németországban mindig pontosnak kell lenned, és mindent pontosan kell csinálnod” – fogalmazott.
2020 óta több mint 60 üzbég kezdte meg a teherautó-vezető képzést a Papenburgnál. A vállalatnak aszfalt és betongyárai vannak a nyersanyagokban gazdag országban. Németországban, Lengyelországban és Csehországban már alig találni sofőröket – mondja Angela Papenburg, HR menedzser. Üzbegisztánban még más a helyzet.
„Hihetetlenül sok ott a fiatal. Az átlagéletkor 26 év. Az ország egyes részein pedig nagyon magas a fiatalkori munkanélküliség. Ezért ez szerintem jó lehetőség, mindkét ország profitál belőle” – nyilatkozta a menedzser.
Németország időközben migrációs megállapodást kötött Üzbegisztánnal, ami sok mindent leegyszerűsít. A Papenburg azt tervezi, hogy a szakmai képzéseket már Üzbegisztánban megkezdi annak érdekében, hogy gyorsabban meglegyen a német jogosítvány, és hogy a tanulóknak is könnyebbé tegyük az egészet.
„Modernek a teherautók, jók a munkafeltételek és a körülmények, és jobb a fizetés. Ezért hoztam meg a döntést” – mondta Odilov a riportban, aki néhány évig Németországban szeretne dolgozni, de utána visszamenne Üzbegisztánba. Nagyon hiányzik neki a hazája.
Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)