Nagyvilág

Befellegzett a fast fashionnak? Kegyetlenül beleszállt a H&M-be a TikTok királynője

ATV.hu
Hirdetés

Charli XCX és Chappel Roan a nemzetközi zenei élet legforróbb nevei közé tartoznak, és bár mindkettejük mögött több éves karrier áll, az áttörést 2024 hozta el nekik.

Hirdetés

 A két énekesnő azonban egészen különböző utat választott magának, és ez most szeptemberben látszik igazán jól: míg Charli XCX H&M-mel közös kollaborációval rukkolt elő, Chappel Roan inkább háborút hirdetett a márka ellen. Hosszan lehetne sorolni a fast fashion árnyoldalait attól kezdve, hogy évente körülbelül 92 millió tonna hulladékot termel – írja a Blikk

Ebből a mennyiségből a ruhák jelentős része soha nem kerül viselésre, vagy csak néhány alkalommal használják őket; egy pamutpóló előállításához körülbelül 2,700 liter víz szükséges; ahogy a ruhadarabokat előaállító munkások gyakran ezer forintos órabér alatt dolgoznak, ráadásul a munkakörülményeik is rendszerint rosszak; és nem ritkán gyerekek végzik a munkát ezekeben az úgynevezett sweat shopokban.

Eközben sorra számolnak be arról különböző felmérések, hogy a fiatalok, különösen az 1995 és 2009 között született Z-generáció fontosnak tartja a fenntarthatóságot. Egy 2023-as ír felmérés szerint az említett nemzedék 71 százaléka aggódik a jövőjéért az éghajlatváltozás miatt, és amióta fizetőképes keresletként jelent meg a piacon a generáció, minden arról szól, hogy a Z generációt érdemben foglalkoztatja a fenntarthatóság kérdése.

Egy átfogó 2021-es jelentés például arról számolt be, hogy a Z generációs vásárlók 62 százaléka inkább fenntartható márkákból vásárol, és megdöbbentő 73 százalékuk hajlandó többet fizetni a fenntartható termékekért.

A fiatalok egy másik frissen feltört másik ikonja, Chappell Roan ugyanakkor élesen szembemegy ezzel a trenddel, páros lábbal állt bele a H&M-be is.

Bár az énekesnő az év elején robbant be igazán a köztudatba: niche előadóból hirtelen Taylor Swiftet és Billie Eilisht megelőző sztárrá vált, és Chappell Roan láthatóan komolyan is gondolja, amit mond.

A Rolling Stone-nak adott interjújában az énekesnő arról beszélt, hogy távol tartja magát mindentől, ami korlátozná a kreativitását.

„Ezért mondok nemet minden kib*szott márka ajánlatára, mert azt kérdezem »illik-e ebbe a világba?« Nem, a H&M nem illik ebbe a világba. És bassza meg a H&M, nincs akkora pénzösszeg, ami rávenne, hogy valakivel együtt dolgozzak, ha az nem passzol 100 százalékig” – foglalta össze az énekesnő.

Hirdetés
Címkék:
Kapcsolódó cikkek