Számos cikkünkben írtunk arról, mekkora feszültséget szül Magyarországon a kormány ma élesedő rendelete az iskolai mobilhasználat-tiltásról. Aki azt hiszi, hogy a mobilok kitiltása a tantermekből magyar sajátosság, az nagyot téved. Görögországban is hasonló szabály lépett életbe, sőt, ott több napra kitilthatják az oktatásból az órán mobilozó tanulókat.
Nyugat-Európában is megelégelték az iskolai telefonozást – erről ír a Politico. A tendencia nemcsak Belgiumban figyelhető meg; Hollandia már betiltotta az eszközöket, míg Franciaország és Írország oktatási miniszterei a múlt héten jelentették be, hogy szintén fontolóra veszik a tilalmat.
A holland oktatási minisztérium közleménye szerint a tilalomra azért van szükség, mert a mobiltelefonok elvonják a diákok figyelmét, csökkentve a koncentrációs képességüket, ez pedig károsan hat a tanulási teljesítményre.
A brüsszeli lap arról ír, hogy az okostelefonok nemcsak zavaró tényezők lehetnek a tanórákon, hanem az iskolai zaklatások melegágyai is. Az európai politikai napirendjére is felkerült a gyerekek túlzott képernyőidővel kapcsolatos mentális egészségi problémáinak kérdése; Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is említést tett róla a következő mandátumának programjában.
Csak a teljes tiltás segít
A lapnak nyilatkozó szakértők szerint azért vezetnek be teljes tilalmakat az iskolák, mert a kevésbé szigorú próbálkozások az okostelefon-használat szabályozására már kudarcot vallottak. „Gyakran felmerül, hogy meg kell tanítani a gyerekeket, hogyan kezeljék az okostelefonokat. Hiszen az életük része, ezért helye van az iskolákban is” – mondta Lieven De Marez, a Genti Egyetem professzora. Azonban a tanároknak nehézséget okozott a saját szabályaik betartatása, miközben a diákok nem tudták letenni a telefonjaikat.
A teljes tilalomnak megvan az az előnye, hogy: „Békét fog hozni az iskolákba. Nem lesz [cyber] zaklatás, a tanárokat nem fogják filmezni, a figyelmet pedig jobban lehet majd összpontosítani” – mondta De Marez. Ugyanakkor egy tilalomnak hátránya is van, mert nem tanítja meg a gyerekeket arra, hogyan használják az okostelefonokat a 12 és 18 éves kor közötti kritikus időszakban, amikor az agy azon része fejlődik, amely a fókuszt és a figyelmet irányítja.