A menedzserváltás egy nap alatt 26 milliárd dollárral tágította ki a világ második és harmadik legnagyobb tőzsdei értékű étteremláncának a tőkeértéke közötti különbséget. De érhet-e ennyit egy menedzser? – írta a Forbes elemző cikkében.
A Chipotle Mexican Grill gyorsétteremhálózat hatalmasat ment az elmúlt évtizedben, főleg az amerikai piacon. Ennél nagyobbat már csak maga a részvényárfolyam szárnyalt. A 2008-as 37 dolláros mélypont és a 2024-es, 3283 dolláros történelmi csúcs között 94-szeres árfolyamemelkedés következett be, amivel a társaság még a legnagyobbat menő technológiai vállalatok döntő többségét is maga mögé utasította. Ekkor jött a cég történetének eddigi egyetlen részvényfelaprózása, ahol 50:1 arányban történt meg a split. Ekkor már 91 milliárd dollárt ért a hat országban összesen 3500 étteremmel rendelkező vállalat, amivel
a világ második legértékesebb lánca lett a tőzsdén a McDonald’s mögött és a 90 milliárdot érő Starbucks előtt.
Mindeközben a Starbucks részvényeinek árfolyamalakulása lassan ment lefelé. Az igazi földrengésszerű változás a 2024. augusztus 13-i kereskedési napon következett be. Ezen a napon a Starbucks árfolyama 24,5 százalékkal emelkedett, míg a Chipotle Mexican Grill részvényeit 7,5 százalékkal értékelte le a tőzsde.
A piaci kapitalizációt tekintve ezen a napon 21 milliárd dollárral nőtt a Starbucks értéke, míg 5 milliárd dollárral csökkent a Chipotle tőkeértéke. Ennek a változásnak volt egy közös eleme, egy a tőzsdei értékítélet alapján 26 milliárd dollárt érő vállalatvezető, aki nem más, mint Brian Niccol, a Chipotle Mexican Grill eddigi, és a Starbucks leendő vállalatvezetője. Történt ugyanis, hogy a Starbucks ezen a napon azonnali hatállyal menesztette elmúlt másfél évének nem túl sikeres CEO-ját, Laxman Narasimhant, és szeptember 9-i kezdéssel leigazolta a már megnevezett úriembert.
Brian Niccol 2018. február 13-án került a mexikói ételeket kínáló gyorsétteremlánc élére. A megelőző 12 hónap árbevétele 4476 millió dollár volt, míg a legutolsó aktuális gyorsjelentés adatai 10 205 millió dolláros 12 hónapos értéket mutatnak, ami 128 százalékos növekedés. A nettó profitot tekintve a két időszak (2017-es teljes év és a 2023 Q2 és 2024 Q1 közötti 12 hónap) értékei a következők voltak: 177 millió dollár, illetve 1296 millió dollár, ami 632 százalékos növekedés.
Mindez a két érték azonban eltörpül a tőzsdei értékítélet által kialakított árfolyamemelkedés mellett. A 2018 februári kinevezés előtti 5,03 dolláros részvényárfolyam 2024. augusztus 12-ig 55,87 dollárra emelkedett, ami 1011 százalékos árfolyamnövekmény. Érdekesség, hogy Brian Niccol már a Chipotle Mexican Grill 2018-as vállalatvezetői kinevezésekor is 15 százalékos egynapos árfolyamnövekedéssel lepte meg a részvényeseket.
A friss, gyors és az amerikai sztenderdeket meghaladó minőségű ételkínálathoz Niccol a legmodernebb kiszolgálási formákat újította be úgy, hogy a digitalizációban addig lemaradó mexikói láncot az egész folyamat élharcosává tette.
Niccol legkiválóbb újítása a Chipotlane rendelési forma bevezetése volt, ami mára már 800 éttermükben érhető el. Ez egy applikáción történő ételrendelés, ami után autóval oda kell hajtani az adott „drive-thru” autós-kiszolgálós étteremhez, ahol a már elkészített ételeket lehet villámgyorsan átvenni. Ezeken a helyeken a klasszikus formával ellentétben már nincs helyi rendelési lehetőség és az app használata miatt fizetni sem kell, így a létező leggyorsabb a kiszolgálás. Ehhez a sebességhez külön az éttermen belüli dolgozói egység készíti el az ételeket, hogy a helyi rendelések se zavarják össze az applikációs rendelésekhez igazított elkészítési időzítés tökéletességét.
A Starbucks 21 milliárd dolláros egynapos tőkeérték-növekedése ugyan merésznek tűnhet első ránézésre, de mutatja, mennyire fontos minden kultúra (legyen szó vállalatról, sportcsapatról vagy más entitásról) életében az, hogy ki az első számú vezető.
( Jónap Richárd a cikk szerzője, aki a Concorde részvénypiaci stratégája)
.