Nagyvilág

Sokkoló: fél a repüléstől, annyi hibáról tud a népszerű utasszállítók ellenőre

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
lakástűzTrumpSam altman
Hirdetés
Hirdetés

A Boeing legnagyobb beszállítója által gyártott repülőgép-házak rendszeresen súlyos hibákkal hagyták el a gyárat a cég egy korábbi minőségellenőrének elmondása szerint.

Hirdetés

Santiago Paredes, aki a kansasi Spirit AeroSystemsnél dolgozott, a BBC-nek elmondta, hogy gyakran akár 200 hibát is talált a Boeingnek szállításra előkészített alkatrészeken.

Állítása szerint „showstopper” becenevet kapott, mert lelassította a termelést, amikor megpróbálta kezelni a hibákat.

A Spirit közölte, hogy „határozottan nem ért egyet” a vádakkal.

„Határozottan védekezünk az állításaival szemben” – mondta a Spirit szóvivője, amely továbbra is a Boeing legnagyobb beszállítója.

Paredes a Spirit ellen felhozott vádakat a BBC-nek és a CBS amerikai csatornának adott exkluzív interjúban tette, amelyben leírta, hogy szerinte mit tapasztalt, amikor 2010 és 2022 között a cégnél dolgozott.

Megszokta, hogy „akár 50-100, 200” hibát talált a Boeingnek szállítandó törzseken – a repülőgép fő testén -, mondta.

„Rengeteg hiányzó kötőelemet, sok elgörbült alkatrészt, néha még hiányzó alkatrészeket is találtam”.

A Boeing nem kívánt nyilatkozni.

A Spirit AeroSystems és a Boeing is komoly vizsgálat alá került, miután januárban, röviddel a felszállás után egy vadonatúj 737 Maxról leszakadt egy használaton kívüli ajtó, és tátongó lyukat hagyott a gép oldalán. A nyomozók szerint az ajtót eredetileg a Spirit szerelte be, de a Boeing technikusai később eltávolították, hogy kijavítsák a hibás szegecselést.

Az incidens arra késztette az amerikai szabályozó hatóságot, a Szövetségi Légügyi Hivatalt, hogy mindkét cég gyártási gyakorlatának ellenőrzését elindítsa. A vizsgálat több olyan esetet is talált, amikor a vállalatok nem tartották be a gyártási ellenőrzési gyakorlatot.

Paredes elmondta, hogy a Spiritnél feltárt hibák egy része kisebb volt, más részük azonban súlyosabb.

Azt is állította, hogy nyomást gyakoroltak rá, hogy kevésbé legyen szigorú.

„Mindig felrótták nekem, hogy miért találtam, miért néztem meg” – mondta.

„Csak azt akarták, hogy a terméket elszállítsák. Nem foglalkoztak a rossz törzsek szállításának következményeivel. Csak arra koncentráltak, hogy teljesítsék a kvótákat, a menetrendet, a költségvetést… Ha a számok jól alakultak, a törzsek állapota nem igazán számított” – állította.

Fenyegetés

Paredesnek a Spiritnél szerzett állítólagos tapasztalatai közül sok szerepel a tanúvallomásában, amelyet az elégedetlen részvényesek a cég ellen indítottak.

A jogi dokumentumokban azonban egyszerűen csak „Volt 1. számú alkalmazottként” hivatkoznak rá. Ez az első alkalom, hogy Paredes, aki a légierő volt technikusa, nyilvánosan nyilatkozik.

A cégtől való távozása előtt Paredes a 737 Max gyártósor végénél állomásozó ellenőrök csoportját vezette.

Egy másik korábbi minőségellenőr, Josh Dean, akinek állításai szintén a per részét képezték volna, a múlt héten elhunyt, miután súlyos bakteriális fertőzést kapott.

A per azzal vádolja a vállalatot, hogy szándékosan megpróbálta eltussolni a súlyos és széles körű minőségi hiányosságokat, és a részvényeseket pénzügyi veszteségeknek tette ki, amikor ezek a hiányosságok kiderültek. A Spirit közölte, hogy „határozottan nem ért egyet” a keresetben foglalt állításokkal.

A Boeing támogatása

A Spirit egykor a Boeing része volt, és továbbra is a repülőgépgyártó elsődleges beszállítója. A cég a kansasi Wichitában található gyárában minden 737 Max törzsét elkészíti, mielőtt a Boeing saját, a washingtoni Seattle közelében lévő Rentonban található üzemébe szállítaná azokat. Emellett a 787 Dreamliner nagy részeit is gyártja.

Most nehéz helyzetben van. Készpénzt veszít, és az év első három hónapjában 617 millió dollárt (494 millió fontot) veszített.

A Boeing beleegyezett, hogy pénzügyi támogatást nyújt, és tárgyalásokat folytat egykori leányvállalatának visszavásárlásáról.

A repülőgépipari óriáscégen belüli források kitartanak amellett, hogy a Spirit minőségi problémáinak megoldására irányuló erőfeszítések folyamatban vannak, és ezeknek köszönhetően a wichitai gyárat elhagyó alkatrészek hibáinak számát mintegy 80%-kal sikerült csökkenteni.

Paredes elmondta, hogy mindkét vállalat tisztában volt a hibákkal kapcsolatos probléma nagyságrendjével, és hogy a két cég minőségellenőrjei heti rendszerességgel megbeszéléseket tartottak.

Segélykiáltás

Állítása szerint az ügyek személyesen Paredes számára akkor csúcsosodtak ki, amikor a vezetője arra utasította, hogy változtasson a hibák bejelentésének módján, hogy csökkentse a hibák számát.

Elmondása szerint miután tiltakozott, lefokozták és áthelyezték a gyár egy másik részébe.

„Úgy éreztem, hogy megfenyegettek, és úgy éreztem, hogy megtorolták, amiért felvetettem az aggályaimat” – mondta.

Paredes ezt követően „etikai panaszt” nyújtott be a vállalat humánerőforrás osztályán, és levelet írt a Spirit akkori vezérigazgatójának, Tom Gentile-nak.

Ebben az e-mailben azt írta, hogy „elvesztettem a hitemet a Spirit minőségi szervezetében, és ez az utolsó segélykiáltásom”.

Paredest később visszahelyezték vezetői pozíciójába, és visszaadták a fizetését, miután panaszának részben helyt adtak. Nem sokkal később elhagyta a vállalatot.

Most azt állítja, hogy nem szívesen repülne 737 Max gépen, ha az még mindig a wichitai gyárból származó hibákat tartalmazza.

„Soha nem találkoztam olyan emberekkel, akik féltek a repüléstől, amíg nem dolgoztam a Spiritnél, aztán a Spiritnél dolgozva sok olyan emberrel találkoztam, akik féltek a repüléstől – mert látták, hogyan építik a törzseket” – mondta.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek