Nagyvilág

Így veszik át a robotok az uralmat? Egy munka, amit már emberek nélkül is elvégeznek

ATV.hu
Hirdetés

A vásárlók valószínűleg nem sokat gondolkoznak azon, hogy mi történik azutn, mikor online leadják a rendelésüket egy-egy termékre. Pedig egy gombnyomással elindítanak szoftvereket, robotokat, furgonokat, munkásokat és a mesterséges intelligenciát is. 

Hirdetés

Egy Luton melletti Ocado raktárban robotok százai száguldoznak egy rács körül, és online megrendelt árucikkeket gyűjtenek. A robotok szédítő sebességgel és pontossággal mozognak – számol be a BBC

Az online vásárlás kezdeti időszakában, amikor leadtuk a megrendelésünket, az emberek egy raktárban vagy egy üzletben száguldoztak, hogy összegyűjtsék az árucikkeket. Az Ocado azonban már évek óta robotokat használ a termékek összegyűjtésére és szétosztására, majd odaadják a megfelelő árucikkeket a személyzetnek, akik dobozokba csomagolják őket a kiszállításhoz. De nem az Ocado az egyetlen cég, amely ilyen automatizálásba fektet. 

Az Asda a raktáraiban a svájci Swisslog automatizálási cég és a svéd AutoStore rendszerét használja. Az Egyesült Államokban a Walmart az ellátási lánc egyes részeit a Symbotic nevű amerikai cég robotikájával automatizálja – írja a BBC

Az Ocado azonban most magasabb szintre emelte az autmatizálási folyamatot. A robotok, amelyek a rácson belül száguldoznak, mostantól a robotkarokhoz viszik az árucikkeket, amelyek kinyúlnak, és megfogják, amire szükségük van.  A rizses zacskókat, teásdobozokat, süteménycsomagokat a karok a végükön lévő tapadókorong segítségével ragadják meg. Bár ez triviális kiegészítőnek tűnhet, de meglepően nehéz betanítani egy robotot arra, hogy felismerjen egy tárgyat, sikeresen megragadja és elszállítsa. Az Ocadónál mintegy 100 mérnök töltött éveket azzal, hogy a mesterséges intelligenciát (AI) felkészítse erre a feladatra.

James Matthews, az Ocado Technology vezérigazgatója elmagyarázta: a mesterséges intelligenciának értelmeznie kell a kamerákból érkező információkat. „Mi az a tárgy? Hol vannak a tárgy szélei? Hogyan lehetne megragadni?”

Ezenkívül ki kell találnia azt is, hogyan mozgatja a kart. „Hogyan fogjam meg? Hogyan tegyem bele egy táskába?” – magyarázza a szakember. 

A lutoni raktárban 44 robotkar van, amelyek jelenleg a létesítményen áthaladó termékek 15%-át, azaz hetente körülbelül 400 000 terméket kezelnek. A többit a személyzet kezeli.

A személyzet olyan tárgyakat kezel, amelyekre a robotok még nem állnak készen, például borosüvegeket, amelyek nehezek és görbe felületűek, így nehezen megfoghatók.

A rendszer azonban egyre jobban kiépül. A vállalat különböző tartozékokat fejleszt a robotkarokhoz, amelyek lehetővé teszik, hogy a tárgyak szélesebb körét kezeljék.

„Csak óvatosan játszunk, és lassan haladunk előre” – mondja Matthews. „Ez egy szándékos korlátozás a részünkről, hogy továbbra is jó szolgáltatást nyújtsunk az embereknek, és ne zúzzuk össze a pudingkrémeket minden rendelésnél.”

Az Ocado arra számít, hogy két-három éven belül a robotok a termékek 70%-át fogják kiszállítani. Ez elkerülhetetlenül kevesebb emberi alkalmazottat jelent, de a lutoni raktárban még mindig 1400 alkalmazott dolgozik, és ezek közül sokan a jövőben is szükség lesznek.

Matthews arra is kitért, hogy lehetséges, hogy kevesebb emberre lesz majd szüksége a cégnek, de attól még nagyon messze állnak, hogy egyáltalán ne legyen szükség emberre. 

Az Ocado azt reméli, hogy automatizálási technológiáját az élelmiszeripari ágazaton kívüli vállalatoknak is el tudja adni. Tavaly év végén például bejelentette, hogy megállapodást kötött a kanadai McKessonnal, egy nagy gyógyszerforgalmazó céggel. „Gondoljuk csak végig, mely iparágaknak van szükségük arra, hogy hatékonyan mozgassák a dolgokat a raktárban… a lehetőségek tárháza végtelen” – mondja Matthews.

A nap 24 órájában működő, ember nélküli raktárak felé tartunk?

Sarah Bolton, a Taylor Wessing ügyvédi iroda kereskedelmi ingatlanokra szakosodott munkatársa azt mondja, nem olyan gyors ez a folyamat.  „Szinte megfizethetetlenül drága, több százmillió fontról beszélünk egy raktár teljes automatizálása esetén” – mutat rá. „Tehát valójában csak a nagy raktárak nagy bérlői beszélnek a teljes automatizálásról, mert ekkora méretre van szükség ahhoz, hogy ez pénzügyileg is életképes legyen.”

Arra is rámutat, hogy az automatizáláshoz modern épületekre van szükség, többek között olyan padlókra, amelyek elviselik a nagy súlyokat. Tartóoszlopok nélküli nagy terekre van szükség, hogy a robotok közlekedése, mozgása biztonságos legyen, Emellett pedig a megbízható villamosenergia-összeköttetések is létfontosságúak. 

Az AutoStore e kihívások némelyikével foglalkozik. Van egy Pio nevű cége, amely kisebb vállalkozások számára fejleszt automatizálást. A rendszer nagyrészt ugyanazt a technológiát használja, amelyet az AutoStore szállít a nagyvállalatoknak. A Pio rendszerének kezdeti költségei azonban alacsonyabbak, a költségek a rendszer által kezelt áruk mennyiségéhez kapcsolódnak. A szoftver egyszerűbb, és úgy tervezték, hogy könnyen integrálható legyen az olyan elterjedt e-kereskedelmi rendszerekkel, mint a Shopify. „Ez egy teljes körű ajánlat… ahol az induló költségek nagyon alacsonyak. Így ezeknek a vállalatoknak is megfizethető, hogy hozzáférjenek az automatizáláshoz, és elkezdjék kihasználni annak előnyeit. És mivel a technológia nagyon rugalmas és skálázható, alapvetően további robotok hozzáadásával lehet tovább növelni a volument, nem pedig több tárolókapacitással” – mondja Carlos Fernández, az AutoStore termékigazgatója.

Jelenleg 10 ügyfél használja a Pio automatizálási rendszerét, és további öt ügyfél már feliratkozott. Fernández egyébként hatalmas növekedési potenciált lát.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek