A vállalat kevesebb mint 387 ezer elektromos autót adott át az ügyfeleknek – ez a legkisebb negyedéves mutató az elmúlt több mint egy évben. Ez több mint 8 százalékos csökkenés volt az előző évhez képest, és jóval kevesebb, mint amire az elemzők számítottak. A részvények több mint 4 százalékot estek a hírre – írja a BBC.
Dan Ives, a Wedbush Securities elemzője „teljes katasztrófaként” jellemezte a friss adatokat, „amit nehéz megmagyarázni”. A Tesla részvényei már az elmúlt évben is estek, mivel a magasabb kamatlábak miatt az autókat kevésbé tudták megfizetni a vásárlók, a riválisok pedig egyre csak növelik a saját elektromos járműkínálatukat. A cég erre válaszul az elmúlt időszakban többször is csökkentette az árakat. A kereslet azonban még ennek ellenére is gyengült a kulcsfontosságú piacokon, például Kínában, ahol a BYD nyereséget ért el.
Lapunk arról is beszámolt, hogy a kínai BYD elektromos autógyártó adózott eredmény a tavalyi utolsó negyedévben 19 százalékkal, 8,67 milliárd jüanra (1,2 milliárd dollár, 1 jüan=50,46 forint) nőtt, ami a legkisebb emelkedés 2022 első negyedéve óta. A BYD bevétele október-decemberben 15 százalékkal, 180,04 milliárd jüanra emelkedett. Ebben az időszakban több mint 526 ezer elektromos járművet adott el a BYD, amivel első ízben előzte meg az amerikai Tesla INC.-t.
A Tesla problémái az idei év első három hónapjában tovább súlyosbodtak. A Vörös-tengeren elkövetett húszi támadások ellátási zavarokat okoztak, ami miatt ideiglenesen bezárták a németországi gyárat, amelyet később egy állítólagos gyújtogatás is ért.
Ives szerint a számok azt sugallják, hogy az első negyedév a vállalat számára katasztrofális volt, ami tovább növeli a Muskra nehezedő nyomást.
„Ez egy útelágazás, hogy a Tesla túljusson ezen a viharos időszakon, most különben nyugtalanító napok következhetnek” – mondta.
A vállalat közölte, hogy az első negyedévben a termelés az előző év azonos időszakához képest mintegy 1,6%-kal csökkent, a 2023-as 439 701 autóról 433 371-re. A kiszállítások azonban jelentősebb mértékben, több mint 8%-kal estek vissza az előző évhez képest. Ez 2020 óta az első éves csökkenés. A kiszállítások 20%-kal csökkentek 2023 utolsó negyedévéhez képest.
A csökkenés egyébként akkor következett be, amikor az autógyárak az egész iparágban visszafogták az elektromos autós ambícióikat, és a vártnál gyengébb keresletre figyelmeztettek. A legtöbb előrejelző azonban még mindig arra számít, hogy az elektromos járművek eladásai jelentősen növekedni fognak idén.
A Tesla emellett specifikus problémákkal is szembesült. Az önvezető autó szoftverét – amelyről a vállalat azt állította, hogy a növekedés új hullámát indítja majd el – vizsgálják, emellett a biztonsági tisztviselők a cég szervokormányát és más területeket is vizsgálnak.
Már a befektetők is aggódnak
A cég egyes befektetői aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy a termékkínálat elfáradt, míg Musk másra összpontosított, többek között az X nevű közösségi médiavállalatára, ahol a döntései és bejegyzései vitákat váltottak ki és rontották a Tesla márka értékét.