A Live Nation – a Ticketmaster tulajdonában lévő szórakoztatóipari óriáscég – az év végi jelentésében kiemelte azt is, hogy jelenleg versenyjogi vizsgálatot folytat a cég ellen az amerikai egészségügyi minisztérium. Ennek ellenére 2022-höz képest 20 százalékkal nőtt a koncertekre látogatók száma. Mint kiderült, a Ticketmaster 620 millió jegyet értékesített, ami 13 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest – írja a The Guardian.
A lap kiemelte, hogy tavaly olyan megaeladók kezdek turnéba, mint Taylor Swift és Beyoncé, ennek köszönhetően a vállalat összbevétele 36 százalékkal 22,7 millió dollárra nőtt, míg a működési bevétel 46 százalékkal 1,07 milliárd dollárra emelkedett.
A koncertek és a látogatottság növekedése a vállalat szerint az arénák, stadionok és más helyszíntípusok kiegészítő eladásainak kétszámjegyű növekedését is eredményezte. A jelentés kiemelte az iparág globális terjeszkedését is: az 5 évvel ezelőttihez képest – mielőtt a Covid-járvány leállította volna az élőzenei rendezvényeket – 50 százalékkal több nemzetközi fellépő és átlagosan 15 százalékkal több előadás volt az Egyesült Államokban.
Bár az iparág azóta sikeresen talpra állt, a Live Nation üzletágát még mindig komoly aggodalmak övezik, nevezetesen a folyamatban lévő versenyjogi vizsgálat és a széleskörű felháborodás a Ticketmaster által árusított Taylor Swift koncertjegyek rosszul kezelt eladásai miatt, ugyanis sok rajongó nem jutott el miattuk az amerikai turnéállomások egyikére sem, ráadásul a jegyek viszonteladási árai az egekbe szöktek. Emiatt több rajongó is „csalás, árrögzítés és versenyjogi jogsértés miatt” beperelte a Ticketmaster-t, állítva, hogy a „szándékos megtévesztés” lehetővé tette a viszonteladók számára, hogy megvásárolják a jegyek többségét, amit néhány órán belül már másodlagos eladási oldalakon 22 ezer dollárért (7,8 millió forintért) értékesítettek tovább.
Ez a botrány vezetett ahhoz, hogy hat amerikai szenátor decemberben csoportosan benyújtotta a szenátusnak a Fans First Act elnevezésű törvénycsomagot. A javasolt jogszabály növelné a jegyértékesítés átláthatóságát, védené a fogyasztókat a hamis vagy túlárazott jegyekkel szemben, illetve elszámoltathatósági intézkedéseket vezetne be. A törvényjavaslat megerősítené a 2016-ban törvénybe iktatott Better Online Ticket Sales (Bots) Act törvényt is, amely tiltja a botok online jegyvásárlásra való használatát, illetve polgári jogi szankciókat szab ki az illegális viszonteladásokra. Emellett létrehoznának egy weboldalt is, amelyen keresztül a rajongók panaszt nyújthatnak be a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) számára.
Az előrejelzések szerint az idei év is hasonlóan erőteljes lesz a jegyeladások tekintetében, hiszen Taylor Swift Eras elnevezésű turnéja tovább folytatódik, sőt, novemberben visszatér a koncertsorozat az Egyesült Államokba egy második felvonásra. Emellett olyan nemzetközileg is népszerű művészek indulnak turnéra, mint Justin Timberlake, Jennifer Lopez, Drake, Bad Bunny és Olivia Rodrigo.
„Az élőzenei ipar 2023-ban új csúcsokat ért el, és az élőzene iránti kereslet továbbra is növekszik” – mondta Michael Rapino, a Live Nation elnök-vezérigazgatója. „Digitális világunk lehetővé teszi a művészek számára, hogy globális rajongótábort alakítsanak ki, miközben a rajongókat arra ösztönzik, hogy minden eddiginél jobban vágyjanak a személyes élményekre. Ezzel egyidejűleg az iparág a koncertek szélesebb választékát kínálja az emberek számára, ami új közönséget vonz” – tette hozzá.
Végül kiemelte, mindezek fényében arra számítanak, hogy valamennyi üzletáguk tovább fog növekedni és értéket teremtenek mind a művészek, mind pedig a rajongók számára. Reményeik szerint idén akár kétszámjegyű működési bevételt is elérhetnek.