A Food Allergy Research & Education (FARE) jótékonysági szervezet a viccel kapcsolatban úgy fogalmazott, „meglepődött és csalódott”, hogy a vállalat az ételallergiát viccnek tartja.
Egy személy, aki maga is allergiás a földimogyoróra, „undorítónak és teljesen szükségtelennek” nevezte a reklámot – írja a BBC.
A lap megkereste az Uber Eats-et is, hogy kommentálja a hírt, ám cikkük közléséig ezzel a lehetőséggel nem élt a vállalat.
Mint írták, a „Don’t Forget Uber Eats” a vállalat Super Bowl-reklámjaként jelent meg a napokban, amelyet várhatóan amerikaiak milliói fognak látni most vasárnap, azaz a döntő napján.
A reklámban Jennifer Aniston és David Schwimmer, a Jóbarátok egykori sztárjai, valamint David és Victoria Beckham szerepelnek.
A reklám arról szól, hogy az emberek elfelejtenek dolgokat.
Az egyik jelenetben Beckhamék a konyhájukban vannak, és David azt mondja az egykori Spice Girl tagnak, hogy „Emlékszel, amikor te még Pepper Lady voltál?”. Erre a felesége azt válaszolja: „Nem a Cinnamon Sisters volt az?”.
Azonban a vitás jelenet akkor kezdődik, amikor egy férfi – akinél úgy tűnik, hogy allergiás reakció lépett fel – csalánkiütéssel az arcán és bedagadt szemmel azt kérdezi, hogy „Mogyoró van a mogyoróvajamban?”, miközben a tégely címkéjét nézi. Később azt mondja, „Ó, ez [a mogyoró] az elsődleges összetevő”.
A Food Allergy Canada szerint az ételallergia „nem nevetséges dolog”, és arra kérte a vállalatot, hogy szerkessze újra a reklámot, mielőtt vasárnap adásba kerülne.
Dr. Sung Poblete, a FARE jótékonysági szervezet vezetője elmondta, aggasztónak találja azokat a reklámokat, amelyek az ételallergiát humorként használják, mivel ez akár bátoríthatja az allergiás gyermekek zaklatását is.
„Az ilyen típusú reklámok és poénok lehetővé teszik a gyerekek számára, hogy azt higgyék, nem lesz semmi baj [ha olyan dolgot esznek, amire allergiások], és ez vicces lesz”
– mondta. Hozzátette azt is, hogy az Uber Eats segítségével szeretné felvilágosítani az embereket arról, hogy milyen ételallergiával élni, hogy ezzel is hozzájáruljon a figyelemfelkeltéshez.
Az anafilaxia a Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS) meghatározása szerint életveszélyes, nagyon gyorsan lezajló allergiás reakció, amit étel, gyógyszer vagy akár rovarcsípés is okozhat.
A reklámban látszólag megpróbálják palástolni az ízléstelen humort, mégpedig, hogy a képernyő aljára kis betűkkel odaírták, hogy „Kérem, ne felejtsék el, hogy a mogyoróvajban mogyoró van”.
De az indianai JD Arland, aki allergiás a földimogyoróra és a szójára, azt mondta, hogy „az alul lévő szöveg még rosszabbá teszi a helyzetet”.
A férfi a közösségi oldalán osztotta meg a frusztrációját, mondván, hogy „az allergiás reakciónak egy reklámban való használata undorító, visszataszító és teljesen szükségtelen”. Hozzátette, egész életében kíméletlenül zaklatták az anafilaxia ilyen sztereotip ábrázolásával. „Ennek a sértő viccnek az általánosítása elfogadhatatlan az Uber Eats részéről”.
Haragja ellenére Arland, aki egy sportoldalt vezet, azt mondta a BBC-nek, hogy lehetőséget lát az oktatásra
„Ételallergiásként az étel házhoz rendelése nagyon nehéz, mert nemcsak az éttermet kell ismerned, hanem azt is, hogyan készítik el, és a sofőrre, vagy az alkalmazásra, vagy a rendszerre kell hagyatkoznod, hogy továbbítsa a speciális utasításaidat az étteremnek”
– emelte ki az érintett férfi, majd hozzátette:
„Szóval azt szeretném, ha az Uber Eats jobban elkötelezné magát az ételallergiások közössége mellet a platformjukon”.
A lap felidézte, hogy a Super Bowl reklámok az NFL-verseny fontos részévé váltak az elmúlt évtizedekben, egyes nézők csak azért nézik a játékot, hogy a reklámokat lássák.
A várakozások szerint több mint 100 millióan fogják nézni a vasárnapi mérkőzést, amikor a Kansas City Chiefs a San Francisco 49ers ellen lép pályára Las Vegasban.