Az ebben a hónapban megrendezésre kerülő londoni divathéten – amely az esemény 40. évfordulóját ünnepli – számos mesterséges intelligencia által generált ruhát mutatnak be, és az iparág bennfentesei egyre optimistábban nyilatkoztak arról, hogy a technológia mit tehet az ágazatért – a diverzitás javításától kezdve a tervezőasztaltól az üzletekig vezető út lerövidítéséig.
A London College of Fashion innovációs ügynökségének vezetője, Matthew Drinkwater úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia „rendkívül hasznos eszköznek” bizonyul majd a kreatív folyamatok és az iparág egésze számára – adta hírül a The Guardian.
„Ez megnyitotta az ajtót a divatipar nem hagyományos útjai előtt olyan emberek számára, akik korábban nem tudtak bekerülni, mert, lássuk be, az iparágról az a kép alakult ki, hogy eléggé elitista é exkluzív” – mondta.
Olyan márkák, mint a Heliot Emil, a Zara és a H&M, már használják a mesterséges intelligenciát az árukészletük ellenőrzésére, ami szerintük a túlkínálat és a hulladék csökkentésével a jövőben elősegítheti a fenntarthatóságot. Számos márka már a tervezési folyamatok segítésére is alkalmazza az AI-t. Ez pedig lehetővé teszi a tervezők számára, hogy megalapozott döntéseket hozzanak a ruhák fizikai előállítása előtt.
A McKinsey tanácsadó cég tavaly azt vizionálta, hogy a generatív mesterséges intelligencia – amely olyan technológiát jelent, amely egyszerű emberi utasításokból meggyőző képeket, szöveget és hangot képes előállítani – 150-275 milliárd dollárral növelheti a divat- és luxusszektor működési nyereségét a következő 3-5 évben. A jövőbeli divattrendek előrejelzése és a virtuális ruhapróbák létrehozása a mesterséges intelligencia segítségével az előrejelzések szerint már szintén az ajtóban kopogtat.
Drinkwater csapatával évek óta azon dolgozik, hogy megvizsgálja, hogyan változtathatja meg az AI az iparágat, és teszteli a generatív AI ruhakészítési képességét. „Feltérképeztük a weboldalakat, hogy adatokat gyűjtsünk, hogy ezek után több mint 40 000 képből ruhákat tudjunk létrehozni. Négy évvel ezelőtt ez még nagyon nehéz munka volt, de most már csak kinyitjuk a laptopunkat, sőt az okostelefonunkat, és nagyon gyorsan elkezdhetjük a képek generálását” – mondta Drinkwater.
„Jellemzően olyan dolgokat vizsgálunk, amelyek talán 3-5 évre vannak a kereskedelmi hasznosítástól, és elkezdjük bemutatni azokat a kutatási projekteket, amelyek arra irányulnak, hogy az ipar jövője merre mozdulhat el”
– tette hozzá.
Tavaly áprilisban Cyril Foiret generatív mesterséges intelligencia stúdiója, a Maison Meta New Yorkban rendezte meg az első mesterséges intelligencia divathetet, amelynek keretében a feltörekvő tervezők számára versenyt hirdettek, hogy az AI segítségével ruhakollekciókat hozzanak létre. A győztesek fizikailag is legyártathatták kollekcióikat, amelyeket az Egyesült Államokban népszerű Revolve kiskereskedő értékesített az online platformján. Más iparágakhoz hasonlóan a mesterséges intelligenciát is a munkahelyek elbocsátásával hozzák összefüggésbe, és a kritikusok szerint a kreatív művészet is megszűnhet miatt. Foiret szerint azonban nincs mitől tartani.
„A mesterséges intelligencia olyan hatékony eszköz, amely felerősíti a kreativitást. Azoknak, akik azt gondolják, hogy a munkahelyek csökkenni fognak, nem kellene így gondolkodniuk. Mindannyiunknak csak hozzá kell szoknunk az eszközökhöz” – hangsúlyozta.
Arti Zeighami, a H&M korábbi adat- és elemzési vezetője, jelenleg a BCG cég AI vezető tanácsadója egyetért azzal, hogy a mesterséges intelligencia a divatban jótékonyan használható. „Az AI-val kapcsolatos átláthatóság segít az embereknek, hogy ne féljenek, és lehetővé teszi számukra, hogy kényelmesen érezzék magukat és továbbra is kontroll alatt tartsák a dolgokat, az emberi gondolkodásmód átalakítása a fontos” – elmélkedett.
„Az AI mint technológia fejlődni fog, így vagy úgy, de nekünk együtt kell fejlődnünk vele… Még nem jutottunk el a Terminátor szakaszába”.
Mary Towers, a TUC mesterséges intelligenciáért felelős vezetője szerint az AI hasznos segítség lehet a kreatív ágazatban dolgozók számára, ugyanakkor kiemelte, nem szabad az emberi kreativitás helyettesítésére használni.
„Új törvényekre van szükségünk annak biztosítására, hogy a művészeti ágazatban – beleértve a divatszakmát is – minden munkavállalóval konzultáljanak, és megfelelő kompenzációt kapjanak, ha munkájukat és szellemi tulajdonukat az AI felhasználja” – hangsúlyozta.
„Az Egyesült Királyságban már láttunk olyan előadókat, akiknek képét, hangját vagy képmását az AI-technológia a beleegyezésük nélkül reprodukálta. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy ez más iparágakban is normává váljon. Ezért van sürgősen szükségünk új szabályozásra a munkavállalók kreativitásának és szerzői jogainak védelme érdekében”.