Az Edwards-Lowell Furs nem számított arra, hogy 2023 jó év lesz. Az új szőrmék értékesítésére vonatkozó tilalomra való felkészülés jegyében, amely 2023 januárjában lépett életbe a székhelyén, Kaliforniában, a vállalat a szőrmék értékesítéséről átállt a szőrmék tárolására. Ráadásul a cég elmondása szerint a csökkenő eladások – az évről évre mintegy 50 százalékos visszaesés – arra kényszerítették őket, hogy eladják a Beverly Hills-i épületüket is.
De aztán Paul Matsumoto tulajdonos kapcsolatba lépett Natalie Bloomingdale-lel, a The Sil nevű vintage e-kereskedő alapítójával és vezérigazgatójával, majd ketten összefogtak, hogy a The Sil Instagramján online árverést rendezzenek az Edwards-Lowell Furs használt kabátjaiból – írja a CNN.
„Az első adag szőrmét percek alatt eladtuk” – mondta Bloomingdale. Most már havonta háromszor rendeznek kiárusítást, és Matsumoto szerint ez új életet lehelt az üzletbe.
Az idei év még nagyobb keresletet hozhat számukra a „maffiafeleségek” trend robbanásszerű elterjedése miatt a TikTok-on. A „mob wife” stílus lényege, hogy az azt követők állatmintás vagy (mű) bőrből készült ruhadarabokat, vaskos arany ékszereket és szőrmebundát hordanak – persze emellett a hajuk mindig tökéletesen be van lőve, és a sminkjük is kifogástalan. Az ezzel kapcsolatos videókat már több mint 160 millió alkalommal tekintették meg a platformon. A trend megjelenését több tényező is elősegítette: az HBO nagysikerű, maffia-központú sorozatának, a Maffiózóknak a 25. évfordulója, illetve a hidegebb téli időjárás és a fiatalabb fogyasztók növekvő érdeklődése a szőrme iránt.
A lap kiemelte, ez elég nagy fordulat a néhány évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor még úgy tűnt, hogy a szőrme teljesen feledésbe merül. A 2010-es évek óta olyan nagy luxusmárkák, mint a Canada Goose, a Gucci, a Versace, a Prada, a Michael Kors és olyan kereskedők, mint a Net-a-Porter és a Neiman Marcus mind bejelentették, hogy fokozatosan kivonják a szőrméket a kínálatukból. 2021-ben Izrael lett az első ország a világon, amely tilalmat vezetett be az új szőrmék értékesítésére, Olaszország és Norvégia pedig bejelentette, hogy leállítják a szőrméjük miatt tenyésztett állatok tenyésztését. 2021-ben a Kerig vezérigazgatója, François-Henri Pinault azt mondta, hogy a szőrmének „nincs helye a luxusban”.
2024 azonban hatalmas változást hozott, ugyanis a „maffiafeleség” trend miatt a szőrmefogyasztók új generációja jelent meg a piacon. A jelenlegi helyzet viszont különbözik a korábbiaktól: jelenleg a használt szőrméket és fast fashion kiskereskedők alternatív anyagokból előállított műszőrméit keresik az emberek.
A „maffiafeleségek” hatása
A TikTok-on a trendek amilyen hamar megjelennek, olyan hamar el is tűnnek és ez alól a „maffiafeleségek” trend sem lesz kivétel az előrejelzések szerint. Bár a heti keresések száma 21,3 százalékkal nőttek az előző évhez képest, a Trendalytics adat- és kiskereskedelmi elemző platform szerint ez a hóbort is rövid életű lesz.
„A maffiafeleségek trend inkább az esztétika csökkenő jelentőségét tükrözi”
– mondta Mandy Lee trendelemző. „Úgy tűnik, hogy a nosztalgia végtelen ciklusában vagyunk. […] Ma már szó szerint jelmezeket viselnek az emberek, amiket mindennap felvesznek és levesznek”.
https://www.tiktok.com/@manolya_ylz/video/7325819153929997601?q=mobwife&t=1706804793196
„Azonban ezek a vírusszerűen terjedő trendek kihívást jelenthet azon márkák számára, amelyeknek még nincsenek a trendnek megfelelő termékeik és mivel a szeszélyes fogyasztók alig várják, hogy felugorjanak a szekérre, a termékek előrendelési modell alapján történő értékesítése nem működik” – mondta Lee.
Azok a márkák azonban, amelyek a megfelelő időben és helyen tűnnek fel, komoly bevételre számíthatnak. A „maffiafeleség” trend esetében – mivel a luxusmárkák már eltávolodtak a szőrmétől – inkább a fast fashion és tömegpiaci kiskereskedők járnak jól. A Zara egyik műszőrme kabátja jelenleg az egyik vezető termék, amely profitál a trendből: a kereskedések és a közösségi érdeklődés iránta, valamint a hasonló termékek iránt 212,7 százalékkal emelkedtek a tavalyi évhez képest – állapította meg a Trendalytics.
„Bár a szőrme egykor a luxus szinonimája volt, a fast fashion márkák jól pozícionálták magukat erre a pillanatra… a megfizethetőséget szem előtt tartva megfelelő alternatívákat árulnak”
– mondta Kayla Maci, az Edited Analytics vezető kiskereskedelmi elemzője.
https://www.tiktok.com/@ambi.lyn/video/7323341695121165574?q=mobwife&t=1706804793196
Azok számára, akik az igazi „élményt” keresik, a használt szőrmék kínálnak lehetőséget. A TikTok-felhasználók többsége arra buzdítják az embereket, hogy új szőrme helyett inkább használt, vintage darabokat vásároljanak.
„Az eladások robbanásszerűen megnőttek. Még soha nem adtunk el ennyi használt ruhadarabot” – mondta Matsumato.
A szőrme jövője
A „maffiafeleségek” trend lehet, hogy rövid életű lesz, de a szőrme vagy szőrméhez hasonló anyagok iránti érdeklődés valószínűleg tartós marad. Azonban ahogy a szőrme népszerűsége csökkent, a fogyasztók fenntarthatósággal kapcsolatos értékrendje nagyrészt nem, ami lehetőséget teremt az olyan új generációs anyagokkal foglalkozó startupok számára, mint a BioFluff nevű növényi alapú szőrmemárka és a Spiber, egy japán biotechnológiai vállalat, amely a sörfőzéshez hasonló folyamat révén főzött fehérjealapú rostokat használ szőrmealternatívák előállítására. Az elkövetkező hónapokban a Spiber számos márkával fog együttműködni, hogy egyedi szőrme termékeket fejlesszen ki.
„A szőrme kinézete és tapintása elérhető kegyetlenség nélkül is” – mondta Callie Clayton, a Spiber globális ügyfélkapcsolatokért felelős vezetője.
Aggódnak az állatvédők
Az állatvédők mégsem örülnek az anyag újbóli megjelenésének, azzal érvelve, hogy még ha fenntartható módon – például növényi eredetű módszerekkel – készítik el, a szőrme nagyobb térhódítása elkerülhetetlenül fel fogja szítani a keresletet a valódi szőrme iránt. PJ Smith, az Egyesült Államok Humane Society of the United States (Humán Társasága) munkatársa bízik abban, hogy az elmúlt néhány évben bevezetett jogszabályok elég erősek ahhoz, hogy megfékezzék az igazi szőrme iránti keresletet.
„Már látjuk az alagút végét, a szőrmeipar haldoklik az olyan politikáknak köszönhetően, mint a szőrme betiltása” – mondta Smith a Business of Fashionnek adott interjújában. „Az ehhez hasonló trendek magasabb eladásokat eredményezhetnek, de ez nem lesz elég ahhoz, hogy megfordítsa az iparág pályáját”.