Egyes gyerekek luxus bőrápolási cikkeket kérnek ajándékba a szüleiktől, miután azt látták, hogy a kedvenc influenszereik is ezeket a termékeket használják YouTube-on és TikTok-on – írja a BBC.
Ezek közül azonban sok olyan, gyermekek számára potenciálisan káros hatóanyagokat tartalmaz, amelyeket valójában felnőtteknek szántak, például hámlasztó savakat. Ezek a szerek allergiát és ekcémát válthatnak ki a gyermekeknél.
A nyolcéves Sadie először TikTok-on látott bőrápolási videókat, ahol az influenszerek arról beszéltek, hogy „milyen jót tesznek a bőrnek”.
Különösen a Bubble nevű cég egyik terméke vonzotta, amely „ha lenyomjuk, virág alakban adja ki a krémet” – mesélte a lapnak, ám az amerikai Drunk Elephant márka is felkeltette a kislány figyelmét, miután „nagyon megtetszett neki” a csomagolás. A két márka az ajakápolótól a hidratáló krémekig mindent árul.
https://www.tiktok.com/@dermarkologist/video/7320992749119950126?q=drunk%20elephant%20child&t=1706527599701
Több szülő is levelet címzett a BBC News számára, melyekben arról írtak, hogy mennyire aggódnak gyermekük bőrápolás iránti érdeklődése – és a közösségi média, valamint a barátok befolyása – miatt.
Élénk, színes csomagolásával és rajzfilmszerű állatos logójával a Drunk Elephant az egyik leggyakrabban megjelenő márka a felnőtt és gyermek influenszerek online bőrápolási tartalmaiban. Azonban a márka legtöbb bestseller terméke olyan hámlasztókat tartalmaz, mint az alfa- és béta-hidroxisavak és az A-vitamin-származék retinol.
A bőrápolással kapcsolatos tartalmak megállíthatatlanul terjednek a közösségi oldalakon, és a „napi rutin”, valamint a „készülj el velem” videókat több millióan tekintik meg.
A YouTube és a TikTok tele van olyan videókkal, amelyekben gyerekek láthatók, amint számukra káros termékeket használnak.
„Messziről kerüld el”
Az elmúlt időszakban több amerikai szépségipari lánc – a Sephora és az Ulta – dolgozói is arra panaszkodtak a közösségi oldalakon, hogy a gyerekek gyakran visszaélnek az üzletben lévő teszterekkel, tönkreteszik azokat, majd egyből „kiürítik a polcokat”, amikor megtudják, hogy utántöltés érkezett az üzletekbe a kedvenc termékeikből.
https://www.tiktok.com/@jc.dombrowski/video/7317455494937906475?q=drunk%20elephant%20child&t=1706527599701
A Drunk Elephant hirtelen népszerűsége miatt a márka alapítója, Tiffany Masterson kénytelen volt egy közleményt megosztani a közösségi oldalán, amelyben arra hívta fel a figyelmet, hogy a kisgyerekek és 10-14 évesek is „messziről kerüljék el” a savakat és retinolokat tartalmazó, erősebb termékeket.
A márka iránti rajongás világméretűvé vált a márka iránt és látva, hogy barátainak sikerült megszerezniük a Drunk Elephant termékeit, Sadie arra kérte az édesanyját, Lucy-t, hogy vegye meg azokat neki. Azonban amikor visszautasította a lánya kérését, mivel tisztában volt azzal, hogy ezek a bőrápolási krémek nem megfelelőek Sadie számára, a gyermek más családtagokhoz fordult segítségért, akik nem tudtak a lehetséges ártalmakról.
Lucy a BBC-nek úgy fogalmazott, hogy a termékektől a lánya bőre viszketett és kipirosodott – ezért azonnal elkobozta tőle a szereket, hogy ne használja többet azokat Sadie.
„Nagyon nehéz, amikor a gyermeked csak erről beszél. Sadie szeret a barátaival együtt a bőrével foglalkozni és úgy érzi, hogy ki fogják rekeszteni, ha ő nem csinálhatja azt, amit a többiek”
– mondta a lapnak az édesanya.
Annak ellenére, hogy Lucy is érdeklődik a bőrápolás iránt, elmondása szerint több márkáról sem hallott még soha, amelyeket a lánya emlegetett. Nemrég Sadie-nek a szülei megtiltották a TikTok használatát, miután túl fiatalnak találták a platform használatához, ugyanakkor a YouTube Shortsot továbbra is használja, ahol több olyan tartalomkészítő is elérhető, akiket a kislány szeret.
„Próbáljuk felvilágosítani arról, hogy milyen legyen a bőrápolási rutinja, de nagyon nehéz, amikor az influenszereknek jobban hisz, mint bárki másnak” – mondta Lucy, akinek Sadie a legfiatalabb gyermeke és soha nem gondolta volna, hogy már ebben a korban amiatt kell aggódnia, hogy a túlzott bőrápolással foglalkozik majd.
„Olyan érzés, mintha elvették volna a gyermekkorát”.
Dr. Tess McPherson gyermekbőrgyógyász szerint fontos, hogy a gyerekek „információt kapjanak, ne pedig félretájékoztatást” a bőrápolásról.
„[Sok] ezek közül öregedésgátló termék. Lehet, hogy idősebb bőrre alkalmasak, de gyermekek számára semmiképpen” – mondta a BBC-nek a szakorvos.
„Bármennyi idősek is vagyunk, bárki számára irritációt okozhatnak [ezek a termékek], de a fiatalabb bőr számára potenciálisan veszélyesek lehetnek. Egy ekcémás vagy érzékeny bőrű gyermeknél pedig akár súlyos gondokat is okozhatnak”
– tette hozzá McPherson, aki a Brit Bőrgyógyászok Szövetségének tagja.
https://www.tiktok.com/@millennialrx/video/7324863541893238058?q=child%20retinol&t=1706527770809
A szakember a termékek „szuggesztív csomagolása” miatt is aggódik, amelyek gyakran fényesek és színesek, ezért is olyan vonzóak a gyermekek számára. Dr. McPherson hozzátette, a gyermekeik bőrproblémáit kezelni kívánó szülőknek mindenképpen orvoshoz vagy bőrgyógyászhoz kell fordulniuk, hogy „hatékony kezelést kapjanak”.
„Nem kell drága termékeket vásárolni, és nincs értelme a tökéletes bőrre törekedni, amelyről tudjuk, hogy nem létezik” – hangsúlyozta a bőrgyógyász.
A BBC News megkeresett több olyan kiskereskedőt is az Egyesült Királyságban, amelyek a gyerekek körében népszerű bőrápolási márkákat árusítanak.
A Boots képviselője elmondta, hogy a 2500 üzletben dolgozó szépségápolási szakember számára „kiegészítő továbbképzést” indítanak, amely „a fiatalabb vásárlók és szüleik számára szóló speciális információkat is tartalmaznak”.