Nagyvilág

Valóra válhat a magyarok rémálma: ezer forint lehet a benzin literje

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
síhamaszTrumpStrabag
Hirdetés
Hirdetés

A megnövekedett geopolitikai kockázatok miatt az elkövetkező hónapokban arra számíthatunk, hogy a Brent olaj hordónkénti ára tartósan 80 dollár fölé emelkedhet. Az igazi veszélyt azonban az jelenti, ha a válság továbbterjedne a tengeri olajkereskedelem 30 százalékát átengedő hormuzi-szorosra.

üzemanyag
Hirdetés

Santo Martin, a Makronóm Intézet vezető elemzője az Indexnek beszélt arról, hogy hatalmas üzemanyagár-drágulás jöhet az egyre jobban kiszélesedő közel-keleti konfliktus miatt, ugyanis az  Irán által támogatott jemeni húszi lázadók támadásai ellehetetlenítik a vörös-tengeri kereskedelmi hajózást, és zavart okoznak egy teljes kontinens ellátási láncaiban. Hozzátette: 

Ha a Hormuzi-szorost lezárják, ahol a teljes kőolajpiac 20 százaléka halad át, akkor akár 70-80 százalékos áremelkedéssel is lehet számolni.

Bár az elemző megjegyezte, hogy erre a forgatókönyvre jelenleg nem számít, azonban körvonalazódnak reálisabb, az árakat a Hormuzi-szoros lezárásához képest kisebb mértékben növelő kockázatok. A közgazdász szerint nagyobb kockázatot jelent, ha a konfliktus továbbterjed a Perzsa-öbölbölre is, ahol a globális tengeri kőolaj-kereskedelem 20-30 százalé

„Kétségtelenül az európai finomítók szenvedik el leginkább az esetleges áramelkedéseket”

– vélekedett Santo Martin. 

Jelenleg kevesebb közel-keleti nyersolaj érkezik Európába, a mennyiség az októberi 1,07 millió hordóról decemberben közel felére, mintegy 570 ezer hordóra csökkent – napi szinten – tette hozzá. 

A szakértő rámutatott arra is, hogy a Szuezi-csatornán át közlekedő hajók az ukrajnai háború óta nagyobb stratégiai jelentőségre tettek szert, mivel az Oroszország elleni szankciók miatt Európa jobban függ a Közel-Keletről származó olajtól, amely a világ nyersolajának egyharmadát biztosítja.

Beszélt arról is, hogy a drágulás már árucikket is érint: például a kávé, a szójabab, a nikkel és a pálmaolaj árát is, mivel a nem olajtermékek globális tengeri kereskedelmi forgalmának mintegy 12 százaléka a Szuezi-csatornán keresztül bonyolódik. Az Oxford Economics számításai szerint a konténerszállítási árak további növekedése egy év múlva 0,6 százalékponttal növelné az inflációt – jelezte Santo Martin.

Mint arról a naphire.hu is beszámolt, a magyarok közül akik megtehetik, inkább Horvátországban vagy Szlovéniában tankolnak, ugyanis ezekben az országokban egy liter üzemanyagon átlagosan 60-100 forintot lehet megspórolni a tankolásnál.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek