A Fast Retailing, az Uniqlo és a Theory tulajdonában lévő japán óriásvállalat közleményében azt írta, hogy a Shein által forgalmazott „utángyártott termékek” formája „nagyon hasonlít” az Uniqlo „Round Mini” fantázianevű válltáskájára, amely 2022-ben és 2023-ban vírusként terjedt el a TikTok-on és más közösségi médiaplatformokon, és többször is hiánycikké vált.
A félhold alakú, mindössze 20 dolláros (6900 forintos) táska olyan népszerű volt, hogy több globális magazin címlapján is szerepelt, emellett a Lyst divattechnológiai cég 2023 első negyedévének legmenőbb termékeket rangsoroló listájának az első helyére került – írja a CNN.
A termék népszerűsége azonban másolatok hullámát is elindította (annak ellenére is, hogy az eredeti termék nem luxuskategóriába tartozik). Mindez arra késztette az Uniqlo-t, hogy weboldalán figyelmeztetést adjon ki, ami szerint már vizsgálják az állítólagos másolatokat, és jogi lépéseket tesznek az ügyben.
A Shein elleni keresetet december 28-án nyújtották be Tokióban, és a Fast Retailing közleménye szerint a Shein három üzemeltetőjét – a Roadget Business Pte, a Fashion Choice Pte és a Shein Japan – nevezték megbenne.
A CNN-nek adott nyilatkozatában a Shein szóvivője azt mondta, hogy a vállalat „jelenleg vizsgálja az ügyet”. „A Shein tiszteletben tartja mások szellemi tulajdonjogait, és minden jogsértéssel kapcsolatos állítást komolyan vesz” – áll a közleményben.
A perben az érintettek követelik „az utángyártott termékek értékesítésének azonnali beszüntetését, valamint az értékesítésből eredő károk megtérítését”.
A közleményből kiderült az is, hogy a hamisítványok értékesítése „jelentősen” aláásta a vásárlók bizalmát „az Uniqlo márka és termékeinek minőségével szemben”, és hogy a Fast Retailing „határozottan fellép” a szellemi tulajdonának bármilyen megsértésével szemben.
A válltáska először 2022-ben kezdett el terjedni a TikTok-on, és 2023-ig tovább nőtt a népszerűsége, a táska tulajdonosai pedig dicsérték a kiegészítő sokoldalúságát, tágasságát és megfizethetőségét.
https://www.tiktok.com/@shirleyye_/video/7183414537943584005?q=Uniqlo%20bag&t=1705489262394
A táskáról szóló legvirálisabb videók több millió megtekintést értek el, a styling tippektől kezdve a „mi van a táskámban” videókon át az „unboxing” videókig. Szerdáig a #uniqlobag hashtag a TikTok-on több mint 133,2 millió megtekintést ért el világszerte.
A Fast Retailer 2023 harmadik negyedévében egy befektetői jelentésben a válltáskának tulajdonította, hogy a márka „jelentős érdeklődést váltott ki az emberekből a közösségi médiában”, emellett sikeresen bővítette vásárlói körét a nők és a fiatalabbak körében.
Nem ez az első eset, hogy a Shein jogi lépésekkel vagy vitákkal néz szembe. Tavaly három grafikus perelte be a fast fashion céget az Egyesült Államokban, állítólagos szerzői jogi jogsértés és zsarolás miatt. A grafikusok a perben azt állították, hogy a Shein a terveik pontos másolatait használta fel. Akkor a Shein szóvivője azt mondta, hogy a vállalat „erőteljesen megvédi magát ezzel a perrel és minden olyan állítással szemben, amely alaptalan”.
Decemberben aztán újabb fordulat érkezett, ugyanis a Shein-t az egyik legnagyobb riválisa, a szintén kínai tulajdonú Temu e-kereskedelmi oldal is beperelte, amely azt állítja, hogy a Shein agresszív és jogellenes taktikát alkalmaz.