Nagyvilág

Egy egész iparágat menthet meg Taylor Swift – nem, nem a zene az

Horváth Fanni
Hirdetés

Miközben a virtuális valóssággal foglalkozó vállalatok a technológiájuk elterjesztésének módját keresik, váratlan célközönségre tehetnek szert az eszközeik széles körű elfogadásához. Igen, Taylor Swift és a rajongói, vagy ahogy magukat hívják, a "Swiftie"-k virágoztathatják fel az iparágat.

Hirdetés

Taylor Swift tavaly márciusban indult Eras elnevezésű turnéjának példátlan népszerűsége arra ösztönözte a rajongókat, hogy több ezer dollárt költsenek a jegyekre, míg a turnéról készült koncertfilm debütálása jegypénztári rekordokat döntött az amerikai mozikban. Mindennek hatására a virtuális valóság (VR) területének néhány szakértője abban bízik, hogy az énekesnő rajongói – vagy ahogy magukat nevezik, a „Swiftie-k” – lendíthetik fel a magával ragadó technológiai platformot.

A 34 éves amerikai popsztár turnéja jelenleg szünetel, de következő hónapban Japánban folytatódik a koncertsorozat, amely idén nyáron több európai országba is ellátogat. A rajongók októberben a mozikban is átélhették a Swift-koncertélményt, ráadásul már több platformon is streamelhető a film (Magyarországon még nem). Nem sokkal azután, hogy a koncertfilm felkerült Amazon Prime Video alkalmazására is, a rajongók felfedezték, hogy a tartalmat a saját „virtuális színházukban” is streamelni tudják a Prime Video VR-alkalmazásán, azaz a Meta Quest-en keresztül – írja a BBC.

A TikTok-on és más közösségi médiaplatformokon vírusként terjedtek el azok a videók, amelyekben a „Swiftie-k” fejhallgatót viselve énekeltek. Ennek hatására egyes iparági bennfentesek szerint a zenetörténet legnagyobb bevételt hozó turnéjának filmes élménye katalizálhatja a VR-technológia tömeges elfogadást is, amelyre a gyártók annyira vártak.

A VR széles körű elterjedése eddig a pontig nagyon nehezen ment. A VR-headsetek a 90-es évek elején kezdtek felbukkanni a játéktermekben, de a korai tömegpiaci próbálkozások kudarcot vallottak. A Deloitte 2022-es felmérése szerint az amerikai válaszadók nagyjából 12 százalékának volt VR headsetje, ez a szám az Egyesült Királyságban még alacsonyabb, 8 százalék volt.

Az eszköz lassú elterjedésének hátterében a technológiai korlátok állnak, illetve a megfizethetetlenség. Egészen 2016-ig, amikor a Facebook által felvásárolt Oculus Rift lett az első kereskedelmi szempontból életképes VR-termék, amely 600 dolláros (jelenlegi árfolyamon átszámítva több mint 209 ezer forintos) áron került a boltok polcaira. Az árak azonban csökkentek azóta. A virtuális valóságot használó Meta Quest 3 headset, melyet idén mutattak be szeptemberben kerül a boltok polcaira, méghozzá 499 dolláros (174 ezer forintos) áron. Még a megjelenése előtt, az elődje, a Meta Quest 2-nek az ára 299 dollárra (104 ezer forintra) fog csökkenni. Azonban a többi technológiai cég által forgalmazott VR-headsetek még mindig rendkívül drágák: az Apple februárban megjelenő Vision Pro ára 3499 dollártól (azaz 1,2 millió forinttól) kezdődik.

Jellemzően egy-egy koncertjegy ára a töredéke a VR-szemüvegeknek, ám Taylor Swift Eras turnéja felborította ezt az egyenletet. A viszonteladói jegyek átlagosan több min 3800 dollártól (1,3 millió forinttól) kezdődnek fejenként, így a VR-iparág bennfentesei szerint van okuk azt hinni, hogy az énekesnő példátlan népszerűsége végre szélesebb körben is népszerűvé teszi a terméküket.

„Egy VR-headset megvásárlása 400 dollárért talán ésszerűtlenül magasnak tűnik, de ha úgy gondolkodunk, hogy a vásárlás alternatívája egy Taylor Swift-koncertélménynek… akkor a 400 dollár ésszerű alternatívának tűnik” – mondta Rolf Illenberger, a müncheni VRdirect vezérigazgatója, aki szervezeteknek segít virtuális élmények létrehozásában. „Az ár egy Taylor Swift-rajongó számára nem korlátozó tényező, hogy újra és újra megnézze a szupersztárt koncert közben” – tette hozzá.

Most, hogy a VR-headsetek egyre működőképesebbek és megfizethetőbbek, a szakmában sokan úgy vélik, hogy a fő hiányzó összetevő egy olyan szoftver vagy tartalom lenne, amely annyira népszerű, hogy az átlagembert egy új eszköz megvásárlására ösztönzi. „Ez lenne Taylor Swift” – mondja Tom Emrich VR-szakértő, aki maga is „Swiftie”. Mint kiemelte, az ünnepek alatt el volt ragadtatva, amikor meglátta, hogy a két szenvedélyéről beszéltek a közösségi oldalakon: a VR-ról és Taylor Swiftről. 

A 45 éves Emrich, aki a San Francisco-i Niantic Labs – a Pokémon Go-t a világra hozó cég – termék- és kiterjesztett valóság platformokért felelős igazgatójaként dolgozik, és megjegyezte a BBC számára, hogy az Eras Turné koncertfilmet 2D-ben forgatták, tehát nem VR kamerákkal. Szerinte ahelyett, hogy a rajongók elmerülnének egy olyan koncertélményben, amelyben úgy érzik, mintha az első sorban ülnének, az élmény inkább olyan, mintha egy moziban lennének, ahol az Eras Turné filmet játsszák a képernyőn.

„Ez csak az alapszintű élmény, amit a virtuális valóságban kaphatunk” 

– hangsúlyozta. Megjegyezte azt is, hogy ez egyszerűen ez azt jelenti, hogy a tartalom csak egyre jobb lesz, ahogy a 3D-s filmezési technológiával rögzített események – például a 2023-as Megan Thee Stallion koncertélmény vagy egy közelgő Doja Cat esemény – úgy lettek megtervezve, hogy a rajongók úgy érezzék, mintha a színpadon állnának kedvenc előadójuk mellett.

„Nagyon izgatott vagyok amiatt, hogy a „Swiftie-k” átélhetik Taylor Swift koncertjeit a VR-ben is” – mondta Emrich, majd kiemelte, egyelőre nincs megerősítve egy 3D-s projekt sem, de mint mondta, továbbra is optimista, hogy létrejöhet egy ilyen, tekintve, hogy a rajongók mennyire izgatottak voltak, amikor a 2D-s változatot VR-ben nézhették.

Az iparág már korábban is próbált tömeges elfogadást kiváltani a szórakoztatóiparon keresztül. Az elmúlt években az élő sportesemények VR-ben történő élő közvetítése hasonló izgalmat váltott ki, de végül kevéssé terjedt el. 2023 márciusában például az ESPN megosztott egy TikTok-videót, amelyben egy rajongó a nappalijából élvezte a pálya mellől az NBA élő mérkőzését. Annak ellenére, hogy csak a TikTok-on több mint négymillió megtekintést és több mint 330 000 lájkot kapott, a videó nem váltott ki tömeges elfogadást a sportrajongók körében.  

Illinberger azonban azt állítja, hogy a koncertek jobban megfelelnek a felhasználók igényeinek. Ez azért van így, mert az élő sporteseményekkel ellentétben a felvételeken utólag CGI-vel lehet szerkeszteni, illetve javítani rajtuk, hogy a nézői élményt még inkább fokozzák. Ráadásul a sportesemények tele vannak megszakításokkal, amelyek során a rajongók gyakran beszélgetnek egymással, más eszközöket használnak, esznek és isznak, vagy éppen vécére mennek, és ezek egyike sem kényelmes, ha a fejhallgatót viselik.  

„Az olyan koncertek esetében, mint amilyen Taylor Swifté is… visszaadja a magával ragadó élményt. A „Swiftie-k” pedig a lehető legjobban szeretnék átélni a koncertet, és ezt a VR képes biztosítani számukra”.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek