Lukasz Krupski májusban adatokat szivárogtatott ki a Handelsblatt című német lapnak, köztük a Tesla fékezési és önvezető szoftverével kapcsolatos ügyfélpanaszokat. Elmondása szerint az aggodalmaira való belső figyelemfelhívásaira tett kísérleteket figyelmen kívül hagyták.
A Tesla nem kommentálta a kiszivárogtatott adatokat, azonban a vállalat vezérigazgatója továbbra is „hangosan” népszerűsíti az önvezető technológiát. Elon Musk az X-en (korábbi Twitteren) úgy fogalmazott, hogy
„A Tesla rendelkezik messze a legjobb mesterséges intelligenciával”.
Krupski a BBC technológiai szakértőjének, Zoe Kleinmannak azt mondta, aggódik amiatt, hogyan használják az AI-t a Tesla robotpilóta szolgáltatásának működtetésére.
A robotpilóta funkciónak – ami a kormányzás- és a parkolássegítést is magába foglalja – a neve ellenére továbbra is szüksége van valakire a volán mögött, aki a kormányon tartja a kezét.
„Nem gondolnám azt, hogy a hardver és a szoftver készen áll. Ez mindannyiunkat érint, mert lényegében a közutakon kísérletezünk. Tehát még ha nincs is Teslája, a gyerekei akkor is az utcákon járnak” – utalt arra, hogy mindenki veszélyben lehet.
A Tesla volt munkatársa hozzátette, a vállalati adatokban olyan bizonyítékokat talált, amelyek arra utalnak, hogy nem tartották be a bizonyos szintű autonóm vagy segédmotoros technológiával felszerelt járművek biztonságos üzemeltetésére vonatkozó körülményeket. Emellett kiemelte azt is, hogy még a Tesla alkalmazottai is beszéltek neki arról, hogy a járművek véletlenszerűen fékeztek le, méghozzá egyébként nem is létező akadályok miatt.
A vállalat saját adatai szerint 2022 év végén az Autopilotot használó amerikai ügyfelek esetében nagyjából minden 5 millió megtett kilométerre jutott egy olyan baleset, amely során a működésbe lépett a légzsák. Azonban a Tesla volt alkalmazottja azt állítja, hogy a nem Tesla-vezetők esetében körülbelül minden 1,5 millió megtett kilométer során egyszer működésbe lép a légzsák.
A BBC cikke kiemeli azt, hogy az amerikai sofőrök átlagosan 600 000 kilométerenként egyszer szenvednek balesetet. A lap azonban nem tudta függetlenül ellenőrizni a Tesla saját adatait.
Krupski elmondta, hogy kénytelen volt megosztani a felfedezéseit az adatvédelmi hatóságokkal.
A Tesla robotpilóta rendszerével kapcsolatban a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal is vizsgálatot indított.
Közben a Tesla európai központjának székhelyéül szolgáló Hollandia adatvédelmi hatósága megerősítette a BBC-nek, hogy értesült a szivárogtatásról és vizsgálják már az adatvédelmi indicens során napvilágott látott állításokat.
„Alig tudok éjszaka aludni”
Krupski elárulta azt is, hogy az elmúlt hat hónap „félelmetes” volt számára. Kiemelte, „néha alig tudok aludni éjszaka”.
A tetteit azonban már sokan elismerték, többek között megkapta a Blueprint szólásszabadságért járó Whistleblowing-díját is.
Jack Stilgoe, a University College London autonóm járműveket kutató docense szerint Krupski állításai szélesebb körű aggályokat vetnek fel a technológiával kapcsolatban.
„Ez a mesterséges intelligencia egyfajta tesztje a nagyvilágon, a nyílt úton, ahol mindannyian ott vagyunk”
– mondta.
Az Egyesült Királyság kormánya a november elején bejelentette, tervezi az automatizált járművekről szóló törvényjavaslatot, amely felvázolja az önvezető autók jogi keretét.
„A törvényjavaslat kidolgozásakor meg kell néznünk, hogy a technológia minden újdonságával meg tud-e birkózni” – tette hozzá Stilgoe professzor.