Nagyvilág

Reflektorfényben az Instagram és a TikTok – harap az EU, ha szabálytalanságot talál

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
síhamaszTrumpStrabag
Hirdetés
Hirdetés

Nagy változás jön a legnagyobb technológiai szervezetek és keresőmotorok némelyikének életében, ugyanis a jövőben meg kell felelniük a felhasználók védelmét szolgáló új uniós szabályoknak.

Hirdetés

Az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) értelmében a szabályszegők komoly pénzbírságra számíthatnak – írja a BBC

A változás tizenkilenc nagy platformot, köztük például a Facebookot vagy a TikTokot is érinti, az új, szigorú szabályok magukban foglalják a gyermekek védelmét és a választási beavatkozások megakadályozását célzó terveket.

Az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye 2022. november 16-án lépett hatályba, a cégek azonban időt kaptak arra, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy rendszereik megfelelnek-e az elvárásoknak.

Április 25-én az Európai Bizottság megnevezte azokat a nagyon nagy online platformokat – amelyek több mint 45 millió uniós felhasználóval rendelkeznek –, amelyekre a legszigorúbb szabályok vonatkoznának. Ezek a következők: Alibaba, AliExpress, Amazon Store, Apple App Store, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X (korábban Twitter), Wikipédia, YouTube és Zalando. A Google és a Bing keresőmotorokra is vonatkozni fognak a szabályok.

A jogsértés a forgalom 6 százalékának megfelelő pénzbírsággal és a szolgáltatás felfüggesztésével járhat.

A DSA-ban extra követelmények vonatkoznak ezekre a nagyon nagy platformokra és keresőmotorokra. Fel kell mérniük az általuk okozott lehetséges kockázatokat, jelenteniük kell az értékelés során tapasztalt problémákat, és intézkedéseket kell hozniuk azok kezelésére. 

A törvény szerint a kockázatok felmérésénél az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:

  • illegális tartalom,
  • az olyan jogok, mint a szólásszabadság, a médiaszabadság, a diszkrimináció, a fogyasztóvédelem és a gyermekek jogai,
  • a közbiztonság és a választási folyamatokat fenyegető veszélyek,
  • a nemi alapú erőszak, a közegészségügy, a kiskorúak védelme, valamint a szellemi és fizikai jólét.

A gyermekek profilalkotásán alapuló célzott reklámozás többé nem megengedett. Ezenkívül meg kell osztaniuk a szabályozókkal az algoritmusaik működésének részleteit. Ide tartozhatnak azok, amelyek eldöntik, hogy a felhasználók milyen hirdetéseket lássanak, vagy mely bejegyzések jelenjenek meg a hírfolyamukban. Ezenkívül rendszerekkel kell rendelkezniük az adatok független kutatókkal való megosztására.

A blogbejegyzésekben és a BBC-nek adott nyilatkozatokban a szervezetek hangsúlyozták a megfelelés érdekében tett erőfeszítéseket. A TikTok és a Meta is azt közölte, hogy több mint 1000 ember dolgozott azon, hogy megfeleljenek a törvénynek. Sokan már végre is hajtották a változtatásokat. nagy hangsúlyt fektetnek a személyre szabott hirdetésekre és hírcsatornákra, többek között:

  • júliustól a TikTok megakadályozta, hogy a 13-17 éves európai felhasználók online tevékenységük alapján személyre szabott hirdetéseket jelenítsenek meg;
  • februártól a Meta alkalmazások, köztük a Facebook és az Instagram nem jelenítenek meg világszerte hirdetéseket a 13-17 év közötti felhasználók számára az alkalmazásokban végzett tevékenységük alapján;
  • Európában a Facebook és az Instagram lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy csak az általuk követett személyek történeteit tekintsék meg, időrendi sorrendben;
  • az Egyesült Királyságban és Európában a Snapchat is korlátozza a személyre szabott hirdetéseket a 13 és 17 év közötti felhasználók számára, emellett könyvtárat hoz létre az EU-ban megjelenített hirdetésekből.

Voltak kötelezettségvállalások arra vonatkozóan is, hogy több adatot szolgáltatnak a kutatóknak: a Google megígérte, hogy növeli az adatokhoz való hozzáférést azok számára, akik szeretnének többet megtudni a Google Keresés, a YouTube, a Google Térkép, a Google Play és a Shopping működéséről.

Néhányan azonban még nem részletezték, hogy milyen változtatásokat hajtottak végre. Az X egyszerűen azt közölte, hogy jó úton halad a megfelelési határidők betartása felé.

A Zalando és az Amazon viszonteladók jogi lépéseket kezdeményeztek, mert nem tetszik nekik, hogy a jogszabály szerint nagy online platformnak minősülnek. Az Amazon azzal érvel, hogy nem ők a legnagyobb kiskereskedők egyik uniós országban sem, ahol működnek. Ennek ellenére az Amazon lépéseket tett a törvénynek való megfelelés érdekében, és „új csatornát hozott létre a feltételezett illegális termékek és tartalom elleni bejelentések benyújtására”. Zalando azt közölte a BBC-vel, hogy megfelel a törvénynek.

A Wikipédia végrehajtott néhány változtatást a DSA-ra reagálva, de a projektet támogató alapítvány szerint ezek nem befolyásolhatják a felhasználók mindennapi tapasztalatait.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek