Az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) értelmében a szabályszegők komoly pénzbírságra számíthatnak – írja a BBC.
A változás tizenkilenc nagy platformot, köztük például a Facebookot vagy a TikTokot is érinti, az új, szigorú szabályok magukban foglalják a gyermekek védelmét és a választási beavatkozások megakadályozását célzó terveket.
Az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye 2022. november 16-án lépett hatályba, a cégek azonban időt kaptak arra, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy rendszereik megfelelnek-e az elvárásoknak.
Április 25-én az Európai Bizottság megnevezte azokat a nagyon nagy online platformokat – amelyek több mint 45 millió uniós felhasználóval rendelkeznek –, amelyekre a legszigorúbb szabályok vonatkoznának. Ezek a következők: Alibaba, AliExpress, Amazon Store, Apple App Store, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, X (korábban Twitter), Wikipédia, YouTube és Zalando. A Google és a Bing keresőmotorokra is vonatkozni fognak a szabályok.
A jogsértés a forgalom 6 százalékának megfelelő pénzbírsággal és a szolgáltatás felfüggesztésével járhat.
A DSA-ban extra követelmények vonatkoznak ezekre a nagyon nagy platformokra és keresőmotorokra. Fel kell mérniük az általuk okozott lehetséges kockázatokat, jelenteniük kell az értékelés során tapasztalt problémákat, és intézkedéseket kell hozniuk azok kezelésére.
A törvény szerint a kockázatok felmérésénél az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:
- illegális tartalom,
- az olyan jogok, mint a szólásszabadság, a médiaszabadság, a diszkrimináció, a fogyasztóvédelem és a gyermekek jogai,
- a közbiztonság és a választási folyamatokat fenyegető veszélyek,
- a nemi alapú erőszak, a közegészségügy, a kiskorúak védelme, valamint a szellemi és fizikai jólét.
A gyermekek profilalkotásán alapuló célzott reklámozás többé nem megengedett. Ezenkívül meg kell osztaniuk a szabályozókkal az algoritmusaik működésének részleteit. Ide tartozhatnak azok, amelyek eldöntik, hogy a felhasználók milyen hirdetéseket lássanak, vagy mely bejegyzések jelenjenek meg a hírfolyamukban. Ezenkívül rendszerekkel kell rendelkezniük az adatok független kutatókkal való megosztására.
A blogbejegyzésekben és a BBC-nek adott nyilatkozatokban a szervezetek hangsúlyozták a megfelelés érdekében tett erőfeszítéseket. A TikTok és a Meta is azt közölte, hogy több mint 1000 ember dolgozott azon, hogy megfeleljenek a törvénynek. Sokan már végre is hajtották a változtatásokat. nagy hangsúlyt fektetnek a személyre szabott hirdetésekre és hírcsatornákra, többek között:
- júliustól a TikTok megakadályozta, hogy a 13-17 éves európai felhasználók online tevékenységük alapján személyre szabott hirdetéseket jelenítsenek meg;
- februártól a Meta alkalmazások, köztük a Facebook és az Instagram nem jelenítenek meg világszerte hirdetéseket a 13-17 év közötti felhasználók számára az alkalmazásokban végzett tevékenységük alapján;
- Európában a Facebook és az Instagram lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy csak az általuk követett személyek történeteit tekintsék meg, időrendi sorrendben;
- az Egyesült Királyságban és Európában a Snapchat is korlátozza a személyre szabott hirdetéseket a 13 és 17 év közötti felhasználók számára, emellett könyvtárat hoz létre az EU-ban megjelenített hirdetésekből.
Voltak kötelezettségvállalások arra vonatkozóan is, hogy több adatot szolgáltatnak a kutatóknak: a Google megígérte, hogy növeli az adatokhoz való hozzáférést azok számára, akik szeretnének többet megtudni a Google Keresés, a YouTube, a Google Térkép, a Google Play és a Shopping működéséről.
Néhányan azonban még nem részletezték, hogy milyen változtatásokat hajtottak végre. Az X egyszerűen azt közölte, hogy jó úton halad a megfelelési határidők betartása felé.
A Zalando és az Amazon viszonteladók jogi lépéseket kezdeményeztek, mert nem tetszik nekik, hogy a jogszabály szerint nagy online platformnak minősülnek. Az Amazon azzal érvel, hogy nem ők a legnagyobb kiskereskedők egyik uniós országban sem, ahol működnek. Ennek ellenére az Amazon lépéseket tett a törvénynek való megfelelés érdekében, és „új csatornát hozott létre a feltételezett illegális termékek és tartalom elleni bejelentések benyújtására”. Zalando azt közölte a BBC-vel, hogy megfelel a törvénynek.
A Wikipédia végrehajtott néhány változtatást a DSA-ra reagálva, de a projektet támogató alapítvány szerint ezek nem befolyásolhatják a felhasználók mindennapi tapasztalatait.