Az ipari forradalom óta többször is felmerült, hogy az új gépek elveszik a munkát az emberek elől – a munkakörök természetesen súlyosan átalakultak, de az emberi munkára nagyon is szükség volt az ipari forradalom után is. A mesterséges intelligencia megjelenésével egyre többször lehetett hallani ezzel kapcsolatos figyelmeztetéseket.
Rengeteg munkakört be tud tölteni az AI, de…
A Goldman Sachs amerikai multinacionális vállalat márciusi jelentése szerint a tartalomgenerálásra képes mesterséges intelligencia jelenleg az emberek által végzett munka negyedét tudja elvégezni. A jelentés szerint az Európai Unióban és az Egyesült Államokban akár 300 millió munkahely is megszűnhet a mesterséges intelligencia automatizálása miatt – írja a BBC.
A szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet arra is, hogy van néhány olyan munkakör, amelyek betöltésére a mesterséges intelligencia nem képes: ezek azok a feladatok, amelyek kifejezetten emberi tulajdonságokra építenek, mint például az érzelmi intelligencia és a kreativitás.
„Úgy gondolom, hogy három olyan kategória van, amely a belátható jövőben viszonylag elszigetelt lesz a mesterséges intelligenciától” – mondja Martin Ford, a Robotok szabálya: Hogyan alakít át mindent a mesterséges intelligencia című könyv szerzője.
Kreativitás, személyközi kapcsolatok, szaktudás
Ford szerint az első csoportba olyan munkák tartoznak, amelyek valóban kreativitást igényelnek. „Amikor valóban új ötletekkel állsz elő és valami újat építesz” – fogalmazott. Szerinte ebbe a kategóriába tartozik a grafikai tervezés és a vizuális művészettel kapcsolatos munka. De úgy véli, biztonságban vannak azok is, akik az orvostudományt és a jog területén dolgoznak.
A második csoportba azok tartoznak, akik kifinomult interperszonális kapcsolatokat igénylő munkát végeznek. Ford az ápolókat, üzleti tanácsadókat és az oknyomozó újságírókat sorolta ide. Mint mondta, ezek olyan munkák, ahol mély megértésre van szüksége az embereknek.
„Azt hiszem, hosszú időnek kell eltelnie, hogy a mesterséges intelligencia is képes legyen olyan interakciókra, amelyek valódi kapcsolatot építenek ki” – tette hozzá.
A harmadik kategória pedig a szakembereké. „Ezek azok a munkák, amelyek nagy kézügyességet és problémamegoldó képességet igényelnek” – mondta, hozzátéve, hogy a villanyszerelőkre, vízvezeték-szerelőkre, hegesztőkre és a hasonló szakemberekre gondol ezalatt. „Valószínűleg ezeket a legnehezebb automatizálni” – fűzte hozzá.
Ford hangsúlyozta azt is: a felsőfokú végzettség és a jól fizető pozíció egyáltalán nem jelent védelmet a mesterséges intelligencia ellen. „Azt gondolhatnánk, hogy a szellemi munkakörben dolgozó személy magasabban áll a táplálékláncban, mint az, aki megélhetéséért például autót vezet. A fehérgalléros munkavállaló jövője azonban jobban fenyegetett, mint az Uber-sofőré, mert még mindig nincsenek önvezető autóink, de az AI biztosan tud jelentéseket írni.
Sok esetben [a mesterséges intelligencia] a képzettebb munkavállalókat jobban fenyegeti, mint a legkevésbé képzetteket” – mondta.
Senki sincs biztonságban
Joanne Song McLaughlin, a Buffalo Egyetem docense szerint azok sem lehetnek biztonságban, akik a felsorolt munkakörökben dolgoznak, ugyanis még az ő szakmájuk sem lehet teljesen védett a mesterséges intelligenciával szemben. „A legtöbb munkahelynek, iparágtól függetlenül, vannak olyan aspektusai, amelyeket a technológia valószínűleg automatizál” – vélekedett a szakember.
„Sok esetben nincs közvetlen veszély a munkahelyekre, de a feladatok változni fognak. Az emberi munkák egyre inkább az interperszonális készségekre fognak összpontosítani. Könnyű elképzelni, hogy a mesterséges intelligencia könnyebben észleli a rákos megbetegedéseket, de az orvosok szerepe nem fog teljesen megszűnni” – folytatta Song McLaughlin, hozzátéve, hogy a legtöbb ember továbbra is azt akarja, hogy egy valódi személy mondja el nekik például a diagnózist.
A szakember szerint érdemes lenne inkább azon elgondolkodni, hogy hogyan lehet a mesterséges intelligenciával együttműködve, azt használva elvégezni a munkákat. Példaként említette, hogy valaha a pénztárosoknak nagyon pontos pénzszámlálóknak kellett lenniük, azonban mikor ezt a feladatot automatizálták, akkor sem bocsátottak el embereket a munkahelyükről, hanem új feladatköröket kaptak.