Keleti

A világ legnagyobb cölöpverő hajóját adták át Kelet-Kínában

Xinhua
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
Hirdetés

Kína új, saját fejlesztésű cölöpverő hajóját, a világ legnagyobb ilyen típusú hajóját adták át a keleti Jiangsu tartományban. Ez mérföldkövet jelent az ország hajózási gépgyártó iparában.

Hirdetés

Az „Erhang Changqing” nevű rekordhajó a világ legmagasabb speciális tornyával rendelkezik a tatnál, a legnagyobb cölöpözési kapacitással és a legerősebb szél- és hullámállósággal, fejlesztője a China Communications Construction alá tartozó Second Harbor Engineering (CCCC)vállalat.

A hajó, amelyet a Shanghai Zhenhua Heavy Industries épített (ZPMC), 130,5 méter hosszú, 40,8 méter széles és 8,4 méter mély. Fel van szerelve egy 150 méter magas fúrótoronnyal, amely képes akár 700 tonnás, hét méter átmérőjű, masszív cölöpalapok kezelésére.

A korábbi rekordtartót, a szintén a ZPMC által épített „Yihang Jinzhuang” 2022-ben adták át a CCCC First Harbor Engineering részére, amely valamivel rövidebb, 142 méter magas toronnyal bír.

Kína világszerte vezető szerepet tölt be a nagy tengeri szélturbinák gyártásában, így ezek az óriáshajók nélkülözhetetlenek az alapozáshoz és a turbinák telepítéséhez.

A nagy hidak és tengeri szélerőművek építése során több acélcsövet kell a tengerfenékbe fúrni, hogy cölöpalapot képezzenek, és ezt a feladatot a cölöpverő hajók végzik.

A cölöpverő hajó három fő részből áll: a hajótestből, a fúrótoronyból és az olajhengerből. A hajótest a platformként szolgál, a fúrótorony a támasztást biztosítja, a henger pedig a hajó „szíveként” működik, amely a cölöpváz mozgatását végzi.

A CCCC Second Harbor Engineering által elért technológiai áttörés az olajhenger kritikus eleme. Az új hajón lévő teljesen saját fejlesztésű, 385 tonna súlyú, közel kétméteres átmérőjű és világrekordot jelentő 28 méter hosszúságú.

Az olajhenger a világ legnehezebbje és legmagasabbja, olyan magas, mint egy tízemeletes épület.

Történelmileg a nagyméretű olajhengerek gyártása Kínában kihívásokkal néz szembe, mivel alkatrészeiket, például a tömítőgyűrűket, csapágyazó kenőbetéteket és korrózióálló anyagokat főként importálják, bonyolult beszerzéssel és magas költségekkel – mondta Yang Xiuli, a CCCC Second Harbor Engineering helyettes főmérnöke.

Hat vezető kapcsolódó hazai vállalattal és négy egyetemmel, köztük a tekintélyes Tsinghua Egyetemmel és a Tongji Egyetemmel együttműködve „egymás után fejlesztettük ki a hazai tömítőgyűrűket, csapágyazó kenőbetéteket és korrózióálló anyagokat, elérve a szupernagy és szuperhosszú olajhengerek honosításának célját” – mondta Yang.

Emellett a hajó fejlett pozícionáló rendszere hihetetlen pontosságot biztosít, a cölöpöket a tengerfenéken kijelölt helyüktől mindössze néhány centiméterre helyezi el.

Az „Erhang Changqing”-et úgy tervezték, hogy környezetbarátabb és intelligensebb legyen, mint a hagyományos cölöpverő hajók.

Szuperkondenzátorokat és energiatároló akkumulátorokat használ a hálózat energiaingadozásainak kiegyenlítésére, a felhúzáshoz pedig nagy hatékonyságú állandó mágneses motort párosít, ami alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és jelentősen csökkentett szén-dioxid-kibocsátást eredményez.

A cölöpözési műveletek előtt a számítógép automatikusan kiszámítja a cölöpök pozicionálási pontosságát, míg a cölöpözési művelet során valós idejű biztonsági felügyeletet végez, automatikusan érzékeli a működési folyamatokat és építési jelentéseket készít – mondta Yang. 

Hirdetés
Címkék:
Kapcsolódó cikkek