Mint megírtuk, 99 évre magánkézbe adná a kormány a főbb budapesti pályaudvarok ingatlan-hasznosítását, köztük a Nyugatit és a mögötte lévő területet Lázár János tervei alapján. Az építési és közlekedési miniszter a részletekről decemberben beszélt az ATV-ben.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője szerint ezzel Budapest ikonikus pályaudvarainak jövője forog kockán. Vitézy évszázados ingatlanpanamáról beszélt Start című műsorunkban amely alapjaiban formálhatja át Budapest városképét és közlekedési infrastruktúráját.
Terézváros benevez
Friss fejlemény az ügyben, hogy Terézváros önkormányzata bejelentette: a kerület is elindul a Nyugati pályaudvar és környéke állomásfejlesztési koncepciójának kidolgozásáért kiírt pályázaton.
Soproni Tamás, a kerület polgármestere az ATV Egyenes beszéd című műsorában kedden kifejtette: Elindulnak a pályázaton, és ha megnyerik, képesek is létrehozni a Podmaniczky parkot.
Soproni emlékeztetett rá: már 2023-ban tárgyaltak erről a tervükről a minisztériummal: „Nyitott fülekre találtunk, akkor úgy tűnt, a miniszter úr és stábja is támogatja, hogy egy ideiglenes parkot hozzunk létre, amit nagyjából 20 évre terveztünk. Később megszakadtak a tárgyalások, noha a kerület időközben elkészített egy 150 oldalas tervet, ami most is megvan, és amit most be is adnak a pályázatra”, mondta a műsorban a polgármester.
Abban bíznak, hogy miután „megtrollkodták” a pályázatot, nem egy piaci szereplő nyer majd, aki „mindenféle ingatlannal, irodaházzal építi be a területet, hanem sikerül megőrizni azt a budapestiek közössége számára park funkcióval”.
Arra a kérdésre, hogy az önkormányzatnak lenne-e pénze a parkosításra, vagy ők is magántőkét vonnának be, Soproni elmondta: maga a pályázat is nagyon furcsa,
- Egy hónap van rá felkészülni
- 99 évre és ingyen adnák át a nyerteseknek a pályaudvarokat, valamint a kapcsolódó területet
- Nincs meghatározva, hogy a teljes területen belül mekkora területre lehet pályázni például parkosítással
Soproni Tamás azt is elmondta, hogy a Terézvárosi önkormányzat a Ferdinánd hídtól az Eiffel téri, a Nyugati pályaudvar területéig húzódó területre szeretne parkot építeni. Úgy kalkulálnak, hogyha egy „csilivili parkot hoznak létre, amelyben a területen álló motorszínt is átalakítják, például gördeszkások számára, az kétmilliárd forintból megvalósítható”.
Ezt az összeget a kerület tudja vállalni, persze örülnénk, ha a főváros is beszállna, de Budapest költségvetését tekintve ennek nem biztos, hogy van realitása, tette hozzá Soproni Tamás.
A polgármester elismerte, hogyha a kormány úgy akarja, bármelyik pályázónak kijátszhatják ezt a területet vagy különféle részeit. „Ez ellen a kerület tehetetlen”. Ugyanakkor Soproni arról is beszélt, hogy maga a projekt szerinte progresszív és „még jó dolog is kisülhet belőle”. Lázár János 2016 környékén még szintén egy parkot álmodott erre a területe, ezért a polgármester összességében mégis inkább bizakodó.
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)