Orbán Viktor miniszterelnök „fantasztikus évre” számít, amelyben kulcsszerepet szán a BMW új gyárának, a nagy akkumulátorgyáraknak és a kínai elektromos autógyártás hazai indulásának. Az ATV Híradóban bemutatott elemzés szerint azonban a valóság ennél jóval árnyaltabb: a globális autópiac visszaesett, az európai támogatások csökkentek, és az iparág válsággal küzd.
Az autóipar a növekedés motorja?
A miniszterelnök szerint a 2025-ös gazdasági növekedést az elektromos autóipar fellendülése húzhatja meg. Orbán Viktor az ATV Híradóban elhangzott nyilatkozatában a BMW új debreceni gyárának és a kínai BYD gyártó magyarországi jelenlétének jelentőségét emelte ki.
Állami támogatás nélkül nem megy
Az európai elektromos autópiac azonban visszaesett. Ennek egyik oka, hogy a nyugat-európai országok leállították az állami támogatásokat, így a drága villanyautók vásárlása kevésbé éri meg a fogyasztóknak. Az ATV híradójában megszólaló Zách Dániel autóipari szakértő szerint, ha az állami támogatásokat nem vezetik vissza, a jelentős bővülés elérhetetlen.
„Ha ezek a korábban megszüntetett állami támogatások nem térnek vissza Európában, akkor a bővülés nem fog megtörténni” – mondta Zách.
Problémák a keresleti oldalon
A vásárlási kedvet nemcsak a támogatások hiánya, hanem a töltőinfrastruktúra fejletlensége is visszaveti. Az egyenetlen eloszlású töltőállomások és a kevés gyorstöltő komoly akadályokat jelentenek. „A hagyományos töltőknél másfél-két órát kell várni, hogy az autó elérje a megfelelő töltöttségi szintet. Ez nem kényelmes, és visszatartja az új autó vásárlókat” – tette hozzá Zách.
Válság és elbocsátások az autóiparban
Miközben a kormány optimista a jövőt illetően, a valóság azt mutatja, hogy az autóipar válsággal küzd. Az ATV híradójában a Vasas Szakszervezet arról számolt be, hogy a magyar beszállítóknál már történtek kisebb elbocsátások, és az új munkaerő felvétele gyakorlatilag leállt.
„A régen jellemző folyamatos munkaerő-felvétel most visszaesett, és nem pótolják azokat sem, akik nyugdíjba mentek vagy elbocsátották őket” – mondta Bábel Balázs, a Vasas Szakszervezet képviselője.
A kényszerleállások és a kereslet csökkenése miatt az iparág csak nehezen tudja fenntartani a korábbi termelési szintet.