Itthon

Itt a bejelentés – Tömeges elbocsátástól rettegnek a magyar autóiparban

ATV.hu
Hirdetés

A magyar kormány nagy reményeket fűz az elektromos autóipar fellendüléséhez, és részben erre alapozza a 2025-ös gazdasági növekedési várakozásait.

Hirdetés

Orbán Viktor miniszterelnök „fantasztikus évre” számít, amelyben kulcsszerepet szán a BMW új gyárának, a nagy akkumulátorgyáraknak és a kínai elektromos autógyártás hazai indulásának. Az ATV Híradóban bemutatott elemzés szerint azonban a valóság ennél jóval árnyaltabb: a globális autópiac visszaesett, az európai támogatások csökkentek, és az iparág válsággal küzd.

Az autóipar a növekedés motorja?

A miniszterelnök szerint a 2025-ös gazdasági növekedést az elektromos autóipar fellendülése húzhatja meg. Orbán Viktor az ATV Híradóban elhangzott nyilatkozatában a BMW új debreceni gyárának és a kínai BYD gyártó magyarországi jelenlétének jelentőségét emelte ki.

„A következő évben beindul a BMW gyár, a legmodernebb technológiával. Beindulnak a nagy akkumulátorgyárak és a kínai elektromos autógyártás Szeged környékén. Ezek mind hozzájárulnak a növekedéshez” – mondta Orbán Viktor.

Állami támogatás nélkül nem megy

Az európai elektromos autópiac azonban visszaesett. Ennek egyik oka, hogy a nyugat-európai országok leállították az állami támogatásokat, így a drága villanyautók vásárlása kevésbé éri meg a fogyasztóknak. Az ATV híradójában megszólaló Zách Dániel autóipari szakértő szerint, ha az állami támogatásokat nem vezetik vissza, a jelentős bővülés elérhetetlen.

autó

„Ha ezek a korábban megszüntetett állami támogatások nem térnek vissza Európában, akkor a bővülés nem fog megtörténni” – mondta Zách.

Problémák a keresleti oldalon

A vásárlási kedvet nemcsak a támogatások hiánya, hanem a töltőinfrastruktúra fejletlensége is visszaveti. Az egyenetlen eloszlású töltőállomások és a kevés gyorstöltő komoly akadályokat jelentenek. „A hagyományos töltőknél másfél-két órát kell várni, hogy az autó elérje a megfelelő töltöttségi szintet. Ez nem kényelmes, és visszatartja az új autó vásárlókat” – tette hozzá Zách.

Válság és elbocsátások az autóiparban

Miközben a kormány optimista a jövőt illetően, a valóság azt mutatja, hogy az autóipar válsággal küzd. Az ATV híradójában a Vasas Szakszervezet arról számolt be, hogy a magyar beszállítóknál már történtek kisebb elbocsátások, és az új munkaerő felvétele gyakorlatilag leállt.

„A régen jellemző folyamatos munkaerő-felvétel most visszaesett, és nem pótolják azokat sem, akik nyugdíjba mentek vagy elbocsátották őket” – mondta Bábel Balázs, a Vasas Szakszervezet képviselője.

A kényszerleállások és a kereslet csökkenése miatt az iparág csak nehezen tudja fenntartani a korábbi termelési szintet.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek