Valamiféle győzelmi jelentésként posztot tett közzé Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója, miszerint:
Ezért lesz elegendő HÉV 2025-ben ahhoz, hogy továbbra is idén megszokott menetrend szerint közlekedhessünk! A hatvanéves vonatok pótlására felgyorsítjuk a forgalomból átmenetileg kivont, fiatalabb motorkocsik felújítását: a tartalékszerelvények első darabja már el is készült, és menetrend szerinti vonatként közlekedik – egyelőre – a szentendrei vonalon.
A munkák során a szerelvény átfogó felújításon esett át. A főjavítás során a forgóvázak, a kocsiszekrény, az áramkörök, az utastér és az utasbiztonság is korszerűsítésre kerültek. A belső térben kollégáink a teljes padlózatot, az üléseket és a fűtőtesteket kicserélték, emellett új, az utasbiztonságot növelő eszközöket is telepítettek, például egy újfejlesztésű ajtóvezérlőt. A felújított szerelvény előzőleg a H7-es HÉV vonalán közlekedett, így 2025 januárjában oda is kerül vissza. Ez azt jelenti, hogy – a többihez hasonlóan – a csepeli vonalon is ugyanannyi HÉV, ugyanolyan gyakran és ugyanakkora kapacitással közlekedik majd az új esztendőben – fogalmazott a cégvezető.
Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatójának posztja a HÉV-szerelvények modernizációjával kapcsolatos előrelépésekről szól, amely egy fontos lépés a budapesti elővárosi közlekedésben. A poszt több szempontból is jelentős, különösen a HÉV-szerelvények állapota és a szolgáltatás fenntartása szempontjából.
Miért lényeges?
A HÉV-szerelvények állapota: A HÉV-kocsik állapota hosszú ideje problémát jelent, mivel sok szerelvény már 40-60 éves, és a rendszeres meghibásodások akadályozzák a megbízható közlekedést.
Menetrend fenntartása: Az átmenetileg kivont, de felújított járművek forgalomba állítása biztosítja, hogy a jelenlegi menetrend szerinti közlekedés ne sérüljön. Pár hete éles szóváltás, mondhatni botrány alakult ki Budapest vezetői ( Karácsony Gergely és Vitézy Dávid) , valamint a MÁV között.
2025-re való felkészülés: Ez a lépés a hosszú távú infrastruktúra-fejlesztési tervek része, amelyek célja a HÉV-hálózat megújítása és az utaskomfort növelése.
Ez az előzménye a „sztorinak”
A HÉV-járműállomány megújítása évek óta napirenden van, de az előrehaladás lassú volt. Korábban számos vita zajlott arról, hogy miként kellene kezelni a problémát. A kormány és a MÁV részéről is többször ígérték új szerelvények beszerzését, de ezek megvalósítása jelentős késlekedéssel halad(t). A mostani felújítás a hosszú várakozási idő áthidalását célozza.
Vitézy Dávid, aki korábban a Budapesti Fejlesztési Központ vezetőjeként dolgozott, majd fővárosi képviselő lett többször bírálta a MÁV-ot és a döntéshozókat a HÉV-szerelvények elavultsága miatt. A főbb kritikái: 1, Halasztott beszerzések: Vitézy szerint az új HÉV-szerelvények beszerzése túl lassan halad, ami komoly problémát okoz az utasok számára. 2, Felújítások helyett új járművek: Többször hangsúlyozta, hogy a régi szerelvények felújítása csak ideiglenes megoldás, és hosszú távon nem fenntartható. 3, Utaskomfort hiánya: Kiemelte, hogy a jelenlegi járművek sem a kényelmi, sem a biztonsági elvárásoknak nem felelnek meg.
Hegyi Zsolt mai posztja válaszként is értelmezhető Vitézy Dávid kritikáira. Az abban említett felújítások ugyan egy ideiglenes megoldást jelentenek, de céljuk a jelenlegi szolgáltatási szint fenntartása, míg az új szerelvények beszerzése megvalósul. A poszt egyben kommunikációs eszköz is, hogy bemutassa a MÁV-csoport erőfeszítéseit a probléma kezelésére, és meggyőzze az utasokat arról, hogy a menetrendben nem lesznek fennakadások.
Vitézy Dávid pedig úgy kommentálta a bejelentést:
„Sokan nem értették, miért álltam bele a harcba a hév járatritkítások ellen ősszel. Hisz a vonatok öregek, úgysincs mit tenni. Ez van, törődjünk bele. Elmondtam akkor is, miért nem csak ez az út járható: a vonatok persze öregek, az újakra szükség van, ettől még a régiek elhalasztott fővizsgáit lehet pótolni, nem a járatritkítás az egyetlen megoldás. Miután összehívtam a Fővárosi Közgyűlés szakbizottságát, a képviselők egyhangú kiállása megtette a hatását: Lázár János visszakozni kezdett.’
Ma pedig már a MÁV vezérigazgatója büszkén posztolja ezt a képet az első forgalomba visszaállított fővizsgázott hévről azzal, hogy: “felgyorsítjuk a forgalomból átmenetileg kivont, fiatalabb motorkocsik felújítását: a tartalékszerelvények első darabja már el is készült, és menetrend szerinti vonatként közlekedik – egyelőre – a szentendrei vonalon. A munkák során a szerelvény átfogó felújításon esett át. (…) Ez azt jelenti, hogy – a többihez hasonlóan – a csepeli vonalon is ugyanannyi HÉV, ugyanolyan gyakran és ugyanakkora kapacitással közlekedik majd az új esztendőben is.”
A HÉV-ritkítás elleni harcunk tehát sikerrel járt. Persze mehetett volna ez magától is, anélkül, hogy egyből négy vonalat érintő járatritkítást jelent be a MÁV. De ha már ilyen jól megy a korábbi rossz döntések korrekciója, akkor végre az új HÉV-vonatok beszerzését is újraindíthatná a kormány – jócskán ideje lenne.