Hirdetés
Itthon

Horn Gábor: Ezért mérnek egészen eltérő eredményeket a különböző közvélemény-kutatók

Szlazsánszky Ferenc

Egy felmérés eredménye nagyban függ a kérdésektől, a kutatás időpontjától, a kiválasztott mintától. Mindennek ellenére a tavasz óta publikált felmérések két dologban megegyeznek: A Fidesz stagnál, vagy gyengül, a Tisza erősödik.

Hirdetés

A különböző közvélemény-kutató cégek eltérő eredményeinek hátteréről beszélt az ATV Start című műsorában Horn Gábor, a Republikon Alapítvány kuratóriumi elnöke.

Horn leszögezte, hogy az eltérő eredmények ellenére „a tendenciák azok ugyanolyanok. Minden kutatóintézet azt mutatja, hogy a Fidesz stagnál vagy csökken, a Tisza pedig növekszik, ennek is különböző a mértéke.” Horn emlékeztetett, hogy a trend a Nézőpont tegnapi mérésében is kimutatható: bár a kormányközelinek tartott intézetnél a Fidesz jelentős különbséggel vezet, „most először láttuk a Nézőpont egy olyan kutatását, ahol nincs kétharmada, vagy nem lenne kétharmada” a kormánypártnak egy most vasárnapi választáson.

Az eltérő eredmények több okra vezethetők vissza:  

  • a közvélemény-kutatók különböző módon kérdeznek
  • más kérdéseket tesznek fel
  • más mintán dolgoznak
  • különböző időpontokban kérdeznek

Horn Gábor szerint mindezek mellett van még egy ritkán említett, de fontos elem: egyre kevesebben válaszolnak. „Egyre nehezebb rátalálni arra a válaszadóra, aki hajlandó telefonon 5-10 percet arra fordítani, hogy elbeszélgessen ez kérdezőbiztossal. A jelenség hátterében ott van a tartózkodás a politikától, és a félelmek is. Ennek következtében egyre tudatosabb választók válaszolnak, akik be is tudják azonosítani a közvélemény-kutató cégeket. Ebből pedig az következhet, hogy például egy kormánypárti szavazó szívesebben válaszol egy kormányközeli cégnek, míg egy baloldalinak vagy függetlennek tartott céget esetleg visszautasít. És ugyanez megfigyelhető fordítva az ellenzéki szavazóknál. Úgyhogy az eltérő eredményekhez ez is hozzájárulhat, tehát, hogy maguk a szavazók okoznak torzítást – persze, nem tudatosan, magyarázta a műsorban Horn Gábor. 

Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!

*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)

Címkék:
Hirdetés
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek