2024. január 1-jétől az EU a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátási felső határát jelentősen csökkenti. Ennek értelmében az autógyártóknak az eladásaik legalább 20 százalékát elektromos járművekkel kell teljesíteniük, különben súlyos bírságokkal számolhatnak. Egyes szakértők szerint a büntetések akár 15 milliárd eurós veszteséget is jelenthetnek az iparág számára.
A szigorítás érzékenyen érinti az autógyártókat, akik eddig is jelentős kihívásokkal küzdöttek a gyenge eladások és a növekvő kínai verseny miatt. Az ACEA, az európai autógyártók szakmai képviselete, adatai szerint 2023-ban az újautó-eladásoknak mindössze 13 százaléka volt elektromos. Ez messze elmarad az új szabályok által megkövetelt szinttől.
Áremelés és kedvezmények
Hogy a szén-dioxid-kibocsátási célokat elérjék, az európai autógyártók új árstratégiával készülnek. A Volkswagen, a Stellantis és a Renault az elmúlt hónapokban már több száz euróval megemelte a benzines modellek árát. Elemzők szerint ezzel a lépéssel a nagyobb kibocsátású járművek iránti keresletet próbálják csökkenteni, miközben vonzóbbá teszik a drágább elektromos modelleket.
Az elektromos járművek esetében viszont jelentős árengedményeket készítenek elő. A Volkswagen például Németországban már 30 ezer euró alá vitte az ID.3 elektromos kisautó árát, hogy ösztönözze a vásárlást. A cél egyértelmű: növelni az elektromos autók arányát az eladásokon belül, elkerülve a bírságokat.
A stratégia buktatói
Bár a benzines autók árának emelése logikus lépésnek tűnhet, a gyenge piaci kereslet miatt nem biztos, hogy elegendő elektromos autót sikerül majd eladni. Európában az autópiac még mindig nem heverte ki a pandémia okozta visszaesést: az eladások körülbelül 20 százalékkal maradnak el a 2019-es szinttől. Ráadásul a benzines modellek drágulása a teljes gyártási láncra is negatív hatással lehet, csökkentve a termelést és veszélyeztetve a beszállítói szektort. Az elektromos autóeladások ösztönzése jelentős költségekkel jár. Az Egyesült Királyságban például az iparág becslése szerint az EV-célkitűzések idén 6 milliárd fontba kerülnek, ebből 4 milliárdot különböző kedvezményekre fordítanak.
Emellett egyre népszerűbb megoldás a „kibocsátási kreditek” vásárlása: az autógyártók emissziós céljaikat úgy teljesítik, hogy olyan gyártóktól vásárolnak krediteket, akiknek nagy az elektromos járműpiaci részesedésük. A japán Suzuki például a Volvóval kötött megállapodást, hogy elkerülje a bírságokat.
A gyártók ultimátuma Brüsszelnek
Az autógyártók és politikai döntéshozók egyre gyakrabban sürgetik Brüsszelt a célkitűzések felülvizsgálatára. Luc Chatel, a francia autólobbi vezetője nemrég élesen bírálta az uniós szabályokat:
„Nem tudunk elég elektromos autót eladni, és bírságot kapunk a benzines modellek miatt. Mi lesz a következő? Lovaskocsikat kell gyártanunk?”
Az autópiac jövője tehát továbbra is bizonytalan. Egy dolog azonban biztos: az autósoknak mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, akár benzines, akár elektromos autót vásárolnak.