Itthon

Karácsony Gergely nem kegyelmez: extrém büntetést szabna ki a gyorshajtókra 

ATV.hu
Hirdetés

Az autók elkobzásával büntetné az extrém gyorshajtókat Karácsony Gergely. Híradónknak azt mondta, mindennapos, hogy az autósok 80 - 90 km/h-val gyorsabban hajtanak a megengedettnél, sűrűn lakott területeken. A pénzbírság szerinte nem elég hatékony. A főpolgármester így arra hívta fel a fővárosi közgyűlést, hogy javasolja a kormánynak a szigorúbb szankciók bevezetését. 

Hirdetés

Bár a készülékek igen drága fényképeket készítenek, sokakat ez sem tart vissza a száguldozástól. Az elmúlt években extrém mértékű sebességátlépés okozta tragédiák sora rázta meg a nyilvánosságot. 2023. júliusában egy 26 éves biciklis vesztette életét az Árpád hídon, miután egy autós 140-nel száguldozva átszakította a szalagkorlátot és elgázolta.

A Fővárosi Önkormányzat október végén huszonhat sebességmérő kamerát szerelt fel saját költségén Budapesten. A főpolgármester azt mondta, az elmúlt egy hónap mérései alapján mindennapos, hogy az autósok 140-150-nel repesztenek sűrűn lakott területeken. Ezért szigorúbb szankciókra van szükség. 

„Azt gondolom, hogy azok a most meglévő pénzügyi bírságok azok valószínűleg nem bírnak egész erős elrettentő erővel. Ezért osztrák mintára azt javaslom a kormánynak, hogy a közlekedési jogszabályokban emeljék a kirívóan magas sebességgel közlekedők büntetéseit. Ausztriában az autó lefoglalásával vagy a rendszeres kirívó szabálysértés esetén az autó elkobzásával is jár ez a cselekedet” 

– fogalmazott a főpolgármester. Borbély Zoltán ügyvéd szerint szerint a jármű elkobzásához mindenképp törvénymódosításra lenne szükség. Hangsúlyozta: hatékonyabb lenne, ha az extrém gyorshajtókat eltiltanák a vezetéstől. Erre vonatkozóan kötelezően alkalmazandó rendelkezés jelenleg nincs hatályban. 

„Ezt el tudom képzelni, hogy egy 80-90 km/órás sebességtúllépés, amelyről a javaslatban szó van, adott esetben 8 vagy 9 hónapos eltiltást vonjon maga után, de a jármű elkobzását én egy nagyon átgondolatlan és nagyon elhamarkodott döntésnek tartom” – fogalmazott az ügyvéd. 

A jelenlegi jogszabályok alapján 50 és 468 ezer forint között szabható ki gyorshajtási bírság. Zách Dániel újságíró szerint ez sokszor nem bír visszatartó erővel, ezért szigorúbb intézkedésekre van szükség, például a jogosítvány elvételét, vagy az Ausztriában már működő ideiglenes vagy végleges járműelkobzást. 

„Vagy akár itt a Karácsony Gergely főpolgármester által kigyűjtött ötvenezer esetből néhány esetben 150 körüli tempóban megy lakott területen, akkor itt az autó tulajdonképpen fegyver. Tehát ideje szerintem úgy gondolni ezekre az esetekre, mint amikor az autó vezetője fegyvert fogott minden más közlekedőre és ekként bánni velük” 

– fogalmazott az újságíró, hozzátéve, hogy a tanulmányok azt bizonyítják, sok esetben az extrém gyorshajtás hátterében valamilyen személyiségzavar áll. Így fontos lenne, hogy az elkövetők csak akkor kaphassák vissza a vezetési engedélyüket, ha pszichológiai vizsgálat erre alkalmasnak nyilvánítja őket. 

Csörgő László szerint alapvető probléma van a magyar vezetési kultúrával, és azzal, hogy a sofőrök nem szabálykövetők. „Fontos lenne, hogy ne csak a szabályok alkotására fektessünk nagy figyelmet, hanem arra is figyelni kéne, hogy azokat, akik ezeket a szabályokat betartatják, azokkal is egy kicsit foglalkozni kéne, tehát nagyobb számban kéne a rendőri szerveknek kint lenni az utakon nagyobb tiszteletet kéne nekik adnunk” – mondta.

A szakértők szerint a közlekedési balesetek egyharmadát okozza a sebességhatár túllépése, amely mögött sok esetben a sofőrök élménykeresése áll. Egyetértettek ezért abban, hogy sürgető lenne a súlyosabb büntetések bevezetés.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek