A szakszervezeti vezető szerint az év végi gyárleállások nem szokatlanok, de a mostani helyzet véleménye szerint összefügghet az autóipar általános válságával. Az ilyen szünetek idején a dolgozók csupán alapbérre számíthatnak, ami anyagi bizonytalanságot okoz, hiszen műszakpótlékok és túlórák híján jövedelemcsökkenést tapasztalhatnak.
László Zoltán kiemelte, hogy a legnagyobb probléma a jövőkép hiánya. Korábban az autógyártók évekig előre tervezhettek, míg ma legfeljebb néhány hónapra látnak előre. Az elektromos hajtásra való átállás, amelyet az Európai Bizottság 2035-re tűzött ki célként, szintén jelentős bizonytalanságot okoz. Bár a magyarországi gyáraknak is követniük kell ezt az irányt, a jelenlegi technológia még nem kiforrott, különösen a töltési infrastruktúra terén.
A beszélgetés során szó esett a kínai BYD autógyártóról, amely 2025-ben kezdi meg termelését. Ez felveti annak lehetőségét, hogy a német gyáraknál esetleg elbocsátott dolgozókat a kínai cégek vehetik át. Ugyanakkor László szerint nem valószínű a tömeges gyárbezárás.
Az autóiparban dolgozó mintegy 200 ezer ember mellett sok kisvállalkozás is érintett, például beszállítók és szolgáltatók. A szakszervezetek célja, hogy a dolgozók biztonságban legyenek, és felhívják a figyelmet arra, hogy az eladósodás kerülése és az átképzések kulcsfontosságúak lehetnek ebben a helyzetben.
Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)