Itthon

„Átveszem a lakását, de nem fizetek” Egymásnak feszült Lázár és Vitézy

Szlazsánszky Ferenc
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
verekedésmagyarokatmegölteholttest
Hirdetés
Hirdetés

Teljesen ingyen és mindennemű kötelezettségvállalás nélkül juthatnának magánbefektetők az ország legnagyobb pályaudvaraihoz, állítja Vitézy Dávid. Lázár János ezzel szemben azt mondja, a pályázat szigorúan szabályozott lesz, a cél pedig az, hogy a pályaudvarok és környezetük megújuljanak, miközben az állami tulajdon megmarad.

Hirdetés

99 évre biztosítaná a MÁV egyes területeinek hasznosítási jogát magánbefektetők számára. Lázár János építési és közlekedési miniszter az ATV Egyenes beszéd című műsorában azt mondta, hogy a pályázati folyamat átlátható és szigorúan szabályozott lesz, a cél pedig az, hogy a pályaudvarok és környezetük megújuljanak, miközben az állami tulajdon megmarad.

Lázár kifejtette, hogy a vasúti pályaudvarok jövőjét a köz- és magántőke együttműködésével képzeli el. Példaként említette a Westendet, ahol korábban a magyar állam eladta a telket, a befektetés pedig azóta jelentős nyereséget hozott. Lázár célja azonban most az, hogy az ingatlanok tulajdonjoga állami kézben maradjon, a területek pedig egy közös vállalatba kerüljenek, amelyet magyar magánbefektetőkkel közösen hoznának létre. A pályaudvarok funkcióit részben megtartanák, de az üresen álló területeket kereskedelmi célokra hasznosítanák, ahogy ez több nyugat-európai városban is bevett gyakorlat.

A legnagyobb pályaudvarok

A projekt részleteiről Lázár elmondta, hogy minden jelentkezőtől komoly kötelezettségvállalásokat várnak, és az első ajánlatokat 2025. január 31-ig lehet benyújtani. A tervezett fejlesztések az ország legnagyobb pályaudvaraira, így a Nyugatira, Keletire, Déli pályaudvarra, valamint Debrecen, Szeged és Győr állomásaira is kiterjednek. 

Lázár szerint az átalakítások elsődleges célja, hogy az utasok és a vasúti dolgozók számára egyaránt jobb körülményeket teremtsenek, miközben a magyar állam gazdasági hasznot is remél az új együttműködési modellből, 

hangzott el az Egyenes beszéd hétfő esti adásában.

„Átveszem a lakását, de nem fizetek”

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője a kedd reggeli ATV Startban reagált Lázár terveire, „a 90-es évek elején rablóprivatizációs modellként aposztrofálva az elképzelést.

Vitézy egy köznapi példával szemléltette a tervet: „Mondjuk önnek van egy lakása. Én azt mondom, 99 évre átvenném öntől, bérleti díjat nem fizetek, vételárat sem fizetek, és azt se vállalom, hogy a konyhát felújítom. Ön ezen jól járna?” Vitézy szerint ezt a logikát követi Lázár János a pályaudvarok kapcsán, amikor azt mondja, hogy az ország négy legforgalmasabb pályaudvarát és a környező területeket, összesen egy Margit-szigetnyi területet magánhasznosításba adná.

„Ellenérték nélkül”, tette hozzá Vitézy, „ez így van a pályázatban, és fejlesztési kötelezettség nélkül”.

Arra a felvetésre, hogy a miniszter szerint nem az eddig megismert hét oldalnyi tervből kell kiindulni, mert e mögött egy többszáz oldalas dokumentáció van, és lesz részletes tárgyalás, egyeztetés, Vitézy azt mondta: „Ez nem igaz. Kikértem a teljes pályázati dokumentációt, abban a nyilvános hét oldalon kívül néhány térképvázlat van, ezeket ki is posztoltam a Facebook oldalamra, illetve egy leíró jellegű lista az érintett ingatlanokról. Ha pedig azt mondják, hogy ezeket majd később adják oda a nyertesnek, akkor hogy lehet pályázni?”

Privtizáció, vagy nem privatizáció?

Vitézy szerint az pedig játék a szavakkal, hogy a terv nem privatizáció, mert az érintett ingatlanok majd 2124-ben ezek visszaszállnak állami tulajdonba.

Lázár János azzal is érvelt, hogy 2025-26-ban minden pályaudvaron, vasútállomáson történjen valamilyen pozitív változás. 

„Nem kellett volna leállítani a beruházásokat – mondta erre Vitézy. A Nyugati pályaudvar fejlesztésére szereztünk közvetlen uniós pénzt Brüsszelből, Lázár János azonban leállította a beruházást, sőt Budapest összes vasúti beruházását leállította a déli körvasutat kivéve. A magyar állam Lázár János vezetésével lemondott ezeknek a budapesti vasúti fejlesztéseknek a megvalósításáról. Sokáig nem értettük, hogy miért. Lehet, hogy valamiféle magánérdek által vezérelve. Nehéz ezek között nem valamiféle összefüggést látni”, 

mondta a Startban Vitézy Dávid.

Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés Kft., közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024.01.01.-2024.10.31. között, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek