Vitézy a posztjában arról ír, hogy Lázár János utasítására a MÁV 99 évre magánkézbe adná a Nyugati, Keleti, Déli és Kelenföldi pályaudvarok teljes területét, valamint az azok környezetében található értékes ingatlanokat. A kiírások mindössze hétoldalasak, és nem tartalmaznak konkrét városfejlesztési, vasútüzemi vagy egyéb közérdeket szolgáló előírásokat. A bérbeadás célja állítólag az állomásépületek felújítása, ám Vitézy szerint a valóság ennél sokkal átfogóbb és aggasztóbb: a magáncégek szabad kezet kapnának a területek hasznosításában, miközben az épületek használatáért semmilyen ellenértéket nem fizetnének.
https://www.facebook.com/vitezydavid/posts/pfbid0mdyMmACkx8Y5cX162aRGGUvZohtnii4a9fyJ4gLqCWBFKDafucoDF5XNdZ9QDfK6l
A tervezetben érintett területek nagysága összesen 89 hektárra rúg, amely meghaladja a belváros szűken vett méretét. Az egyes pályaudvaroknál a következő ingatlanrészek kerülhetnek magánkezelésbe:
– Nyugati pályaudvar: a csarnok, a teljes vasútüzemi terület és a Podmaniczky utca menti beépítetlen sáv a Dózsa György útig.
– Keleti pályaudvar: a csarnok és környezete, beleértve a Vágány utcai kocsijavítót.
– Déli pályaudvar: az egész pályaudvar és a környező, Mészáros utcai területek.
– Kelenföldi pályaudvar: a vasútállomás és a környező értékes fejlesztési területek.
Vitézy hangsúlyozza: ezek a területek nemcsak Budapest közlekedése, hanem városfejlesztési szempontból is kulcsfontosságúak. A poszt külön kiemeli, hogy a fejlesztések megtervezése helyett az állam a magánbefektetők szabad döntésére bízza, mi valósul meg az elkövetkező évszázadban.
A fővárosi politikus posztjában hangsúlyozza: az ilyen léptékű projektek sikeres megvalósítása csak alapos tervezés és közérdekvezérelt döntéshozatal mellett lehetséges. Az általa említett külföldi példák – mint a bécsi főpályaudvar – azt mutatják, hogy egyes területek fejlesztése akkor válhat valódi értékké, ha azt az állam és az önkormányzat szoros együttműködésben irányítja. A mostani magyar tervezet ezzel szemben a városfejlesztési potenciált és a közlekedési szempontokat is figyelmen kívül hagyja.
Ha a tervezet megvalósul, az állam a jövőben csak súlyos kártérítés vagy magáncégekkel való alkudozás árán módosíthat a vasúti infrastruktúra elrendezésén. Ez nemcsak a jelenlegi, hanem a jövőbeli fejlesztéseket is ellehetetlenítheti. „Budapest közepén ehhez képest szinte az összes belvárosi barnamezős területet felkínálni 99 évre egyben, bármiféle megkötés nélkül, egy hétoldalas bevásárlócédula alapján a fejlődő világ legkorruptabb országaira jellemző gyakorlat. Még Afrikában vagy Latin-Amerikában is meglepetést szülne egy ilyen mértékig egyoldalú, az államot, a vasutat és az utasokat 99 évre magánérdekeknek kiszolgáltató tender” – fogalmaz.
Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)