A törvénymódosítás értelmében a minimális szolgáltatási szintet drasztikusan csökkentenék, így a jövőben napi mindössze két vonat közlekedése lenne kötelező az alábbi viszonylatokban:
- a járásközpont és a vármegyeszékhely között,
- a szomszédos vármegyeszékhelyek között,
- Budapest és a vármegyeszékhelyek között.
Vitézy rámutatott, hogy ez a szabályozás ellentétes az európai törekvésekkel, ahol cél az óránkénti ütemes menetrend bevezetése. Példaként említette Ausztriát, Németországot és Csehországot, ahol már minden főbb relációban óránként indulnak vonatok. Hozzátette: Magyarország számos nagyvárosa között jelenleg is működik az óránkénti menetrend, ezért érthetetlennek tartja, miért nem ezt az irányt célozza meg a kormány, hanem inkább visszalépne a jelenlegi szintről is.
A bejegyzés szerint a törvény több ponton is előrevetíti vidéki vasútvonalak bezárását. Az egyik ilyen rendelkezés kimondja, hogy „ha a vasúti személyszállítási közszolgáltatást végző közlekedési szolgáltató által végzett személyszállítási közszolgáltatás műszaki okból vasúti járművel nem látható el”, akkor bizonyos vasúti szabályokat már nem kell alkalmazni.
Vitézy szerint ez egyértelmű előkészület a további vonalbezárásokra.
Még konkrétabb jelzés szerinte, hogy a javaslat értelmében a közszolgáltatást a jövőben minden relációban csak „a leghatékonyabb közlekedési móddal” kellene ellátni. Ez Vitézy szerint gyakorlatilag azt jelenti, hogy ahol a buszjáratok fenntartása olcsóbb, ott megszüntethetik a vonatközlekedést, még akkor is, ha ez az utazási idő jelentős növekedésével jár. A törvényjavaslat szerint csak abban az esetben nem szűnhet meg a vasúti közlekedés, ha az eljutási idő növekedése 50%-nál nagyobb lenne.
Vitézy Dávid rámutatott: ez azt jelenti, hogy ha egy vasútvonal megszüntetése miatt az utazási idő „csak” másfélszeresére nő, azt a kormány elfogadhatónak tartja.
https://www.facebook.com/photo?fbid=1123069505841739&set=a.262633198552045
Bejegyzése végén Vitézy Dávid arra kéri az országgyűlési képviselőket, hogy mondjanak nemet a törvényjavaslatra. „Arra kérek minden országgyűlési képviselőt, hogy mondjanak nemet a magyar vasúti közlekedés további leépítésére, Lázár János járatritkítási és vonalbezárási terveire!” – fogalmaz.
Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)