A műkincspiacon forgó festmények nagy százaléka lehet hamis, állítják szakemberek. Egyes becslések szerint akár a 60-70 százalékot is elérheti azoknak az alkotásoknak az aránya, amelyeknek köze sincs az eredeti képhez. Hogy mekkora kárt okoznak ezzel a hamisítók és hogyan lehet lebuktatni őket, arról Végvári Zsófia művészettörténész, a Festményvizsgálati Laboratórium alapítója beszélt az ATV Egyenes beszéd című műsorában.
Praxisában megtörtént, hogy valaki beállított hozzá egy 100 millió forintért frissen vásárolt képpel, amiről azonban Végvári azonnal megállapította, hogy hamisítvány. A szakember természettudományos alapon vizsgálja a festményeket.
„Elvégeztem a művészettörténeti doktori iskolát. Attól létezik egy festmény, azért lehet róla szépeket mondani, mert van fizikai kiterjedése, van kémiai összetétele. Akkor viszont ezeket a tulajdonságokat is vizsgáljuk meg, mert nem minden az, ami annak látszik. Elsősorban a pigmentek kémiai összetételével foglalkozunk, ami datálható: lehet tudni, hogy melyik korszakban milyen pigmenteket használtak, mi volt a divat, vagy egyáltalán milyen anyagok voltak elérhetők. Mondjuk, hogyha egy Munkácsy vagy Szinyei Merse Pál képen, vagy akár egy Mednyánszkyn titánfehéret találunk, megállapíthatjuk, hogy hamisítványról van szó, hiszen abban a korban az az anyag még nem létezett”
– mondta a szakember, hozzátéve, hogy a festményeken kimutatható anyagok alapján akár öt év pontossággal megállapítható a készítés ideje. A hamisítványok arányával kapcsolatban Végvári Zsófia említett:
„egy nagyon bulváros számot. Nálunk az elmúlt két hét során megvizsgált 14 darab festmény közül mindegyik hamis volt. Többek között Kornis Dezső, Kassák Lajos, Rippl Rónai, Greguss, Kondor Béla hamisítványok”.
A szakember elmondta, hogy sosem ránézésre ítél, „mert nagyon profi hamisítványok vannak már. Most például egy Schreiber Hugó-képet vizsgáltunk. A hamisítók követik a blogomat, nézik a videóimat, és tudják, mit kell használni. Úgyhogy ez a festmény nekem is fejtörést okozott”, mondta közelmúltban lebuktatott hamisítvánnyal kapcsolatban a szakember.
Végvári Zsófia szerint a „privát szférában” 60-70 százalék a hamisítványok aránya, „de azt kell mondjam, hogy sajnos az aukciós házakban is előfordulnak hamisítványok.”
A szakember az adásban megkérdőjelezte, hogy az aukciós házaknak alapvető érdeke lenne a hamisítványok kiszűrése, hiszen óriási pénzek forognak a piacon. „Milyen presztízsveszteség érné mondjuk valamelyik nagy aukciósházat, ha kiderülne, hogy mondjuk tíz évvel ezelőtt egy hamis képet adtak el? Mi történne?”, tette fel a kérdést Végvári azt érzékeltetve, hogy nem lenne különösebb következmény. Ráadásul sok gyűjtő nem hajlandó megvizsgáltatni a festményeit nála, mert tart a szembesítéstől.
„Én ebben élek 15 éve, látom, hogy milyen ijesztő dolgok történnek. És közgyűjteményekben is vannak hamis képek”, zárta a beszélgetést a művészettörténész.