Itthon

Hiába nőttek a fizetések, sokan így is hitelből intézik a karácsonyi bevásárlást

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Magyar Péter előrehozott választásTrumpSzijjártó PéterSzijjártó Péter
Hirdetés
Hirdetés

Százezer forintos kerettel tervezi a karácsonyi bevásárlást egy átlagos magyar család, minden nyolcadik magyar pedig hitellel tervezi kiegészíteni a karácsonyi keretet. A Híradónak nyilatkozó szakértők szerint noha sokaknak nőtt a fizetése, óvatosságból ez nem feltétlen jelenik meg a vásárlásnál, sőt, kereskedelmi oldalon az is kérdéses, hogy újra növekedni fog-e a forgalom az inflációs válság után.

Hirdetés

„Az októberi számokat én már látom az online pénztárgépek számai alapján, ugye mindenki be van kötve, és egy nagyon erős visszapattanás lesz, tehát októberben egy nagyon erős fogyasztási boom van. És megmondom őszintén, a fogyasztási boom ki fog tartani” – így felelt Nagy Márton néhány napja egy lakossági fórumon, mikor az üres kisboltokról kérdezték. 

A nemzetgazdasági miniszter szerint a magyar lakosság újra bátrabban költi a jövedelmét és ez a karácsonyi időszakban is kitarthat majd. Bár az említett friss adatokra egyelőre várni kell, ami biztos, hogy a Központi Statisztikai Hivatal szeptemberi adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom csupán a 2021-es inflációs válság előtti szintet érte el. Kérdés tehát, anyagi értelemben visszatér-e a bőség az ünnepek alatt, hogyan vásárolhatnak a magyarok.

A Cofidis felmérése szerint egy átlagos magyar háztartás a menüvel és ajándékokkal együtt összesen 102 ezer forintot szán az ünnepre. 

A lakosság 70 százaléka tervezi kisebb-nagyobb ajándékokkal meglepni szeretteit, amire átlagosan 46 ezer forintos kerettel számolnak. Azonban nyolc éve nem voltak ilyen sokan: minden nyolcadik magyar hitelből tervezi kiegészíteni az ünnepi költségvetést, ami most a lakosság 12 százaléka. Tóth Levente, a Bank360 elemzője szerint a hitelfelvétel azért is növekszik, mert a Black Friday akciókkal novemberre húzódott a karácsonyi költések jelentős része, azonban például a nulla százalékos kamatú áruhitelek esetében is érdemes körültekintőnek lenni.

„Amennyire lehet, ellenőrizni kell, hogy az az ajánlat tényleg jó ajánlat-e, az a nulla százalékos THM-ű ajánlat amellett, hogy egyébként tényleg nagyon kedvező áruhitel, az áru tényleges árával korrigálva valóban kedvező-e” – fogalmazott Tóth Levente.

Bár egyre többen keresik online áruházakban a termékeket, azonban eddig idén elmaradnak az online kereskedelem értékesítései a tavalyitól, és karácsonyra sem számolnak trendfordulóval.

„A karácsony nem tűnik fényesnek egyáltalán. Azt látjuk azért, a koncentráció miatt, ami évről évre jellemző, hogy egyre inkább a vásárlók eltolják november-decemberre a vásárlást, hogy valamennyi forgalom lesz, de nem fogja elérni a tavalyi számokat” – fogalmazott Híradónknak Zabár István. 

Az online kereskedőket tömörítő szövetség elnöke szerint bár valóban sok vásárló jelent meg az internetes piacon, azonban kevesebb, kisebb és gyengébb minőségű termékeket vásárolnak. Nála azonban bizakodóbb a Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, aki szerint a novemberben megindult karácsonyi ajánlatok is beindították a piacot.

„Az elektronikai cikkek, tartós fogyasztási cikkek forgalma az elmúlt évekhez képest emelkedik, ez azért bizakodásra ad okot. De azt azért ne felejtsük el, hogy a 8-9 százalékos reálbér az nagyon sok családnál jelentkezik, plusz vásárlóerőt jelent” – magyarázta Kozák Tamás. A karácsonyi időszakban az éves vásárlásaik harmadát költik el a magyar családok.

 Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek