Itthon

Vidnyánszky Szinetár visszalépéséről: Ha nem szállt volna ki, én kértem volna

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Magyar Péter előrehozott választásTrumpSzijjártó PéterSzijjártó Péter
Hirdetés
Hirdetés

Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója az ATV Start Pluszban számos aktuális kérdésre reagált. A beszélgetésben az SZFE új, zsidó színészképzés indításától kezdve a Nemzetiben történt baleseteken át a nemzetközi koprodukciókig számos témát érintettek. 

Hirdetés

Vidnyánszky a zsidó színházi képzést a kultúrák találkozásának és egyedülálló színházi irány megvalósításának nevezte. Nemzetiségi, felekezeti hozzátartozástól függetlenül lehet jelentkezni, hangsúlyozta. Mint mondta, a képzés előzményei évek óta formálódnak, és olyan példák szolgáltak mintaként, mint a Beregszászi Színház vagy a kijevi magyar színházi képzés. Vidnyánszky szerint a képzés célja egy olyan csapat kialakítása, amely különleges színházi élményt kínál.

Ezzel kapcsolatban azt is elmondta, hogy „a héber nyelvű specializáció kicsit félreérthető volt, de sok segítő szándék övezte a gondolatot”. A felvételi folyamatokkal kapcsolatos kritikákra Vidnyánszky úgy reagált, hogy a képzés résztvevőitől egyfajta elköteleződést várnak. A képzés Tel-Avivban, New Yorkban és Bukarestben is kínál majd lehetőségeket, ami „egy kiváltságos helyzet”.

A beszélgetés során a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) ügyében felmerült kritikákról is szó esett. Borgula András felvetésével kapcsolatban – miszerint őt, mint a zsidó színházi közegben jártas szakembert, nem kérdezték meg – Vidnyánszky úgy reagált, hogy a kezdeményezés egyik kulcsszereplője, Réczei Tamás beszélt vele.

Azzal kapcsolatban, hogy Szinetár Miklós előbb belement, hogy részt vesz a képzésben, majd amikor szembesült a kritikákkal, kiszállt, Vidnyánszky úgy fogalmazott:

„Ha nem szállt volna ki, én kértem volna, hogy szálljon ki. Az ő korában már nem kell ezekbe a pofozkodásokba beleállni. Én 25 éve csinálom, valószínűleg edzettebb vagyok, nem kell neki ez”.

A színház egy veszélyes üzem

A beszélgetés továbbá a Nemzeti Színházban történt balesetre is kitért, amelyben Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia megsérültek. Vidnyánszky elmondta, hogy az eset kapcsán peren kívül sikerült megállapodniuk a színészekkel, ám belső vizsgálat nem állapított meg egyértelmű személyes felelősséget, és a rendőrségi nyomozás még folyamatban van, őt magát nem kérdezték meg. A főigazgató kijelentette: „A színház egy veszélyes üzem,” hozzátéve, hogy a balesetek sajnos nem ritkák sem itthon, sem külföldön. Arra is válaszolt, hogy hogyan alakult a két megsérült színésszel való kapcsolata a baleset óta: 

– Beszélt is velük mostanában?
– Nem.
– Az önök kapcsolata hogyan alakult?

– Én úgy gondolom, hogy el kell telni egy kis időnek ahhoz, hogy letudjunk (…) Én örülök, hogy túl vagyunk ezen, hogy megegyeztünk, nagyon-nagyon örülök ennek, és annak is nagyon örülök, hogy szerepeik vannak, hogy játszanak. Ezt tudom mondani. Valószínűleg el kell telni egy kis időnek.
Se lelkileg, se fizikailag nincsenek túl rajta. Ezt nyilatkozzák.
– Én se vagyok túl rajta.
Milyen értelemben?
– Az, hogy ott van bennem. Az én 30 éves pályafutásomban sérülések voltak, több is volt, de ilyen szintű, ilyen nagyságrendű, vagy ilyen komoly nem volt soha. 
„Olyasmire készülhet a közönség, amit még nem látott”

Az új produkciók között Vidnyánszky kiemelte Jan Fabre „Vér Vagyok” című koprodukcióját, amely különleges nemzetközi színházi élményt kínál a magyar közönség számára. Mint mondta, „olyasmire, amit még nem látott” készülhetnek a nézők. Az előadásra belga, olasz és francia színészek érkeznek, akik Bozsik Yvette társulatával és a Nemzeti Színház színészeivel közösen dolgoznak. Vidnyánszky Fabre munkáját egy „katartikus, eufórikus élményként” jellemezte, hozzátéve, hogy az előadás nem mindennapi logisztikai feladatokat is jelent.

A főigazgató szerint a Nemzeti Színház a különböző stílusok és műfajok ötvözésével egy színes repertoárt kínál, és a közönség érdeklődése magas, amelyet a telt házas előadások és külföldi turnék igazolnak. Vidnyánszky hozzátette, hogy a társulat erős, és az új előadásokkal folyamatosan gazdagítják a színház kínálatát.

A beszélgetés végén Vidnyánszky hangsúlyozta, hogy „a színház a szíven keresztül kell, hogy hasson a nézőre”, nem pedig az agyon keresztül. Ezért bízik benne, hogy a Fabre-féle előadások különleges élményt jelentenek majd, és a Nemzeti Színház továbbra is meghatározó szereplője lesz a magyar kulturális életnek.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek