Hirdetés
Itthon

Kőkeményen nekimentek Lázár minisztériumának egy új törvénytervezet miatt, nem kellett sokat várni a válaszra sem

ATV.hu

A Közlekedő Tömeg Facebook-oldala szerint általános járatritkítást és újabb mellékvonal-bezárásokat készít elő, a sztrájkot pedig ellehetetleníti Lázár új személyszállítási törvénye. Az Építési és Közlekedési Minisztérium ezzel szemben azt állítja: az új törvény ad és nem elvesz, minimumot garantál, nem pedig szolgáltatást csökkent.

Hirdetés

Hamarosan új törvény szabályozza majd a személyszállítási szolgáltatásokat – ezzel kapcsolatban írt Facebook-posztot a Közlekedő Tömeg. A főbb állításaik a következők:

  • A törvénytervezet előírja a személyszállítási alapellátás minimumfeltételeit, beleértve a járásközpontokba tartó napi három, valamint a járásszékhelyek és vármegyeszékhelyek közti napi két közvetlen járatot. Ez lehetőséget ad a ritkább járatsűrűségre a járműhiányra hivatkozva, anélkül hogy karbantartásra vagy járműbeszerzésre lenne szükség.
  • A tervezet célja a párhuzamosnak minősített járatok felszámolása. Az utasok oldalán akár 50%-os menetidő-növekedést is megengedne, ami a járatok ritkításának szélesebb körű alkalmazására ad jogalapot.
  • A MÁV számára megszüntetné a kötelező konzultációt az érintett településekkel vonalbezárások előtt, valamint miniszteri jóváhagyás nélkül engedné a vonalak bezárását és buszokkal való pótlását.
  • A törvénytervezet kötelezné a MÁV-ot és Volánt évenkénti sztrájkmenetrend készítésére, amit a szakminisztérium hagy jóvá. Egy esetleges sztrájk esetén csak a sztrájkmenetrendben meghatározott járatok közlekedhetnének, így a munkabeszüntetés mértéke és a munkavállalók sztrájkjoga a miniszter döntésétől függne.
  • A salátatörvény célja nem a vonalhálózat vagy menetrend fejlesztése, hanem a vidéki térségek járatritkításainak, mellékvonal-bezárásoknak, és a MÁV-Volán munkavállalók sztrájklehetőségének további korlátozása.

„A salátatörvény-tervezet minden vonatkozó és érdemi pontja az országszerte kívánatos vonalhálózati és menetrendi fejlesztések helyett a vidéki térségekben levezényelt járatritkításokat, mellékvonal-bezárásokat, valamint a MÁV-Volán-dolgozók már eddig is korlátozott sztrájklehetőségének teljes eltörlését készíti elő” – fogalmaz a Közlekedő Tömeg.

https://www.facebook.com/share/p/1AoPeU1XaP/

ÉKM: az új törvény ad, és nem elvesz

Portálunk kereste a Lázár János vezette minisztériumot, hogy reagáljon a törvénytervezet kritikáira. Az alábbi közleményt juttatták el portálunknak:

„Magyarországon hamarosan új törvény szabályozza majd a személyszállítási szolgáltatásokat, amely ad és nem elvesz, minimumot garantál, nem pedig szolgáltatást csökkent. A magyar emberek közösségi közlekedését szabályozó és segítő új jogszabály minden túlzás nélkül a személyszállítási jogok legfőbb kódexeként kerülhet november második felében a Parlament elé, majd elfogadásra.

Az új közlekedési alkotmány célja, hogy keretet adjon a személyszállítási szolgáltatások biztonságos, hatékony és fenntartható működéséhez, figyelembe véve a technológiai fejlődést és a környezetvédelmi szempontokat. Az új jogszabály végre vitát nem tűrően, a magyarázkodás lehetőségét kizárva ismeri el az utasok jogait és a szolgáltató állam kötelezettségeit. Ez a jog biztosítja, hogy az utazások megkönnyítésével a magyar emberek a lakóhelyükhöz legközelebbi járási központokat, kényelmesebben, olcsóbban, gyorsabban és biztonságosabban érhessék el. 

Magyarországon 3155 települése közül 350 esetében jelenleg nem biztosított, hogy onnan, a járásközpontba illetve a járásközpontból a lakóhelyre naponta 3 járattal eljuthassanak az utasok. Ezt az új törvény alapjogként biztosítja, miképpen pontosan szabályozza a járásközpontokról a megyeszékhelyekre, illetve a fővárosba eljutás lehetőségének kötelezően biztosítandó minimumát.

Az új jogszabály olyan helyeken is biztosítja a közösségi közlekedést, ahol eddig az semmilyen formában nem működött. A törvény értelmében az állam egyszerre garantálja az emberek mobilitását és a fenntarthatósági szempontok érvényesülését.

Az állampolgárok közszolgáltatásokhoz való hozzáférésének biztosítása érdekében az alapellátást haváriahelyzetben és sztrájk esetén is biztosítani szükséges. Az alapellátás részeként előzetesen megjelölt járatok tehát sztrájk esetén sem törölhetők. Ezzel a legfontosabb, a munkába járást biztosító, vagy a diákok által leginkább igénybe vett járatok sztrájk esetén is az utasok rendelkezésére állnak majd. Korábban Magyarország kormánya mindenki számára megfizethetővé tette a közösségi közlekedést, most mindenki számára elérhetővé és egyszerűbbé teszi azt.”
 

Hirdetés
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek