Az Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság magas, több mint 40 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai elektromos autógyártásra. A döntés értelmében akár 45,3 százalékra is emelkedhetnek a vámok, ami komoly hatással lehet az európai autópiacra és a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatokra egyaránt – írja a Reuters a napokban.
A BYD esetében az adó 17 százalékos lesz.
Kínai válaszreakció
Az Európai Bizottság az ideiglenes szigorítást azzal indokolta, hogy a vámok bevezetésére azért van szükség, hogy ellensúlyozzák a tisztességtelen kínai támogatásokat; a kedvezményes finanszírozást, a piaci ár alatti földterületet, akkumulátorokat és nyersanyagokat. Az EU aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy Kína évi hárommillió elektromos autó gyártási kapacitása kétszer akkora, mint az uniós piac.
Erre Peking az uniós vámokat protekcionistának és az EU-Kína kapcsolatokat károsítónak nevezte. Kína saját vizsgálatokat indított az uniós pálinka-, tejtermékek behozatalára, és az EU intézkedéseit a Kereskedelmi Világszervezetnél is megtámadta.
Szijjártó: “Mélyütés”
“Az Ursula von der Leyen elnök vezette Európai Bizottság nehéz helyzetbe hozta az Európai Uniót: az elmúlt öt év vesszőfutása nyomán az EU kevésbé biztonságos, kevésbé versenyképes és politikailag súlytalanabb lett, mint 2019-ben volt” – írja Szijjártó Péter a Facebook-oldalán.
A külgazdasági és külügyminiszter szerint “a Bizottság elnökének egyértelmű felelőssége, hogy Európát belevitte egy vesztes háborúba, hogy az EU világgazdasági és világpolitikai jelentősége lecsökkent”.
“A leköszönő Európai Bizottság a távozása előtt még egy kegyelemdöfést ad az európai gazdaságnak, bevisz még egy mélyütést az európai versenyképességnek azzal, hogy – a tagállamok és az iparág legnagyobb vállalatainak véleményét figyelmen kívül hagyva – extra vámokat vezet be az elektromos autóipar kínai szereplőire” – posztolta.
27-ből tízen szavazták meg …
Szijjártó felveti: “Jogos a kérdés: kinek az érdekét szolgálja mindez? Az európai uniós országokét biztosan nem, mert a 27-ből mindössze 10-en szavazták meg. Az európai autógyártókét sem: az autóipar legnagyobb szereplői kézzel-lábbal tiltakoznak az intézkedéssel szemben, hiszen az európai elektromobilitási stratégia sikere nehezen képzelhető el a kínai beszállítókkal való együttműködés nélkül”.
Ha tehát sem az európai országok, sem az autógyártók érdekét nem szolgálja az intézkedés, akkor miért lépik meg? Hogy ártsanak, ahogyan ártottak öt éven keresztül – írja a miniszter a közösségi oldalán.
https://www.facebook.com/share/p/1DEzfjJU7Y/