A közlemény szerint a Világbank 2023-ban indította útjára a Business Ready felmérést, melynek keretében első körben 50 országra kiterjedően vizsgálta meg azok üzleti környezetét a szabályozási keretekre, valamint a cégeket és a piacokat érintő közszolgáltatásokra fókuszálva. A felmérésben kiemelt figyelmet kapott, hogy mennyire egyszerű a szabályozásnak való megfelelés, illetve mennyire hatékony a cégek számára a közszolgáltatások igénybe vétele. Magyarország kiemelkedő teljesítményt nyújtott, különösen a szabályozási pillér kategóriájában, ahol az 50 résztvevő ország közül a legjobb pontszámot érte el – ismertette az NGM.
A Business Ready felmérés a magánszektor fejlődését szolgáló üzleti környezet minőségéről ad értékelést. A Világbank célja a felmérés eredményeinek közzétételével, hogy támogassa a gazdaságpolitikai reformokat, szakpolitikai tanácsokkal szolgáljon és adatokat szolgáltasson a fejlesztéspolitikai kutatásokhoz, valamint a potenciális gazdaságpolitikai beavatkozási területek azonosításához – írták.
A felmérés keretében a Világbank kormányzati és szakértői konzultációk, valamint céges kérdőívek adatainak segítségével értékeli az egyes országok teljesítményét. A felmérés három fő pillérre épül: a szabályozási keretek, a közszolgáltatások minősége, valamint a hatékonyság a szabályozásnak való megfelelés, illetve a közszolgáltatások használata során – áll a tárca közleményében.
Magyarország két pillérben is az élmezőnyben végzett. A szabályozási keretek pillérben hazánk érte el a legjobb pontszámot a résztvevő 50 ország közül, a közszolgáltatások minősége tekintetében az 5. helyet, míg a hatékonyság szempontjából a 14. helyet szerezte meg Magyarország – tették hozzá.
A felmérés által vizsgált tíz tématerület a cégek életciklusának és a piacon való részvételének összes szakaszára kiterjed, a cégalapítástól kezdve a működtetésen át egészen a megszüntetésig. Magyarország a tíz témakörből nyolc esetében az első tíz legjobb teljesítményt nyújtó ország közé került, különösen kiemelkedően szerepelt a cégalapítás, a munkaügyi szabályozás és a pénzügyi szolgáltatások területén. A felmérés mindezeken túlmutatóan kiterjedt a telephely-létesítés, közüzemi csatlakozások létesítése, nemzetközi kereskedelem, adózás, vitarendezés (szerződések érvényesítése), piaci verseny szabályozása és fizetésképtelenség szabályozásának témakörére – közölte az NGM.