Az ország más területein másfél éve működő új ügyeletben eddig több mint 900 ezer beteg kapott ellátást, olvasható az OMSZ közleményében. Budapesten október elsejétől a nap 24 órájában elérhető lesz a központi ügyeleti szám,
amelyet abban az esetben kell hívni, ha a háziorvos rendelési idején kívül jelentkező, és a következő háziorvosi rendelésig nem halasztható egészségügyi probléma alakult ki
– írták. Felhívták a figyelmet arra, hogy életveszély esetén továbbra is a 112 hívása jelenti a legjobb megoldást.
Hozzátették: az új rendszer bevezetését követően a beteget arra az ellátóhelyre irányítják, amely hozzá a legközelebb van. Budapesten október 1-től 15 helyszínen lesznek ellátóhelyek, 3 speciális gyermekellátóhely (a Heim Pál gyermekkórház, a Szent János kórház és a XIII. kerületi Révész utcai rendelő), valamint 14 mobil ügyeleti egység is működik majd. Az ellátóhelyek kijelölésénél az OMSZ figyelembe vette a településszerkezetet, a lakosságszámot, az úthálózatot, a tömegközlekedést és a kórházak, mentőállomások elhelyezkedését is.
Hétköznap délután 4 órától este 10 óráig, hétvégén és ünnepnapokon pedig reggel 8 óra és délután 2 óra között háziorvosok fogadják a betegeket az ügyeleti pontokon, azután pedig a mentők biztosítják a sürgősségi ügyeletet, ahol az orvosok mellett egyetemi végzettségű ápolók, mentőápolók, mentőtisztek is fontos szerepet kapnak. Szükség esetén (például mozgáskorlátozottság, súlyos állapot) 14 mobil ügyeleti egység látja el a betegeket a saját lakásukon – részletezték.
Tájékoztatásuk szerint a most bevezetendő rendszerben nem a betegnek kell keresnie a megfelelő ellátást, hanem a 1830-as számon szakember tájékoztatja a beteget legjobb megoldásról.
Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója hangsúlyozta: a működési és betegforgalmi adatokat a jövőben is folyamatosan elemzik, hogy a 1830 hívásfogadó kapacitása és az ügyeleti ellátó helyek erőforrásai mindenkor megfeleljenek a betegek szükségleteinek.