A fogyasztóvédelem friss terület az NGM-ben, a hírekkel szemben a kormány nem döntött új hatóság felállításáról, még nem dőlt el semmi – ezzel kezdte Nagy Márton az előadását. A nemzetgazdasági miniszter rámutatott, milyen gyorsan fejlődött a fogyasztóvédelem, elsősorban az online-vásárlások felgyorsulása miatt, de példaként hozta fel repülőtéri késéseket, problémákat, amit “nagyon nagy erővel próbáltak megoldani” és ez az értékelése szerint “sikerült is”.
A miniszter szerint a magyar fogyasztók külföldi online vásárlásai és a külföldi utazások során a kiadásaik a hazai kiskereskedelmi forgalom közel 20 százalékát tetszik ki.
Az online webshopok ellenőrzése kapcsán azt emelte ki, hogy egyre több fogyasztót ér megtévesztés, nem megfelelő a termék cseréjének a biztosítása, és hiányzik a transzparencia. A miniszter sorakoztatta a kérdéseket: mit tehet az a fogyasztó, aki más terméket kapott, mint amit az interneten megrendelt, vagy ha kétszer kellett fizetnie? Online térben hol tesz panaszt a vásárló, “hová megy”? – vetette fel. A Revolut például egy tesztnél hat nap után vette fel a reklamáló telefont – tette szóvá.
“Azért olcsóbb, mert a külföldi webshopok nem fizetik meg az áfát”
Nagy Márton külön hangsúlyozta: ha valaki webshopból vásárol, az azért olcsóbb, mert a külföldi webshopok többsége nem fizeti be az áfát. De a végén ezt a magyar fogyasztók “szívják meg” – fogalmazott a miniszter -, ha az adó nem folyik be.
Az Európai Unióban Magyarországon nőtt a leggyorsabban, “felrobbant” az interneten vásárlók aránya. Ez már a Temu előtt is magas volt, de most már az EU-ban “az első térfélben vagyunk” – ismertette a miniszter, kiemelve, hogy rendkívül jó a “lefedettség, mindenkinek ott van az 5G a zsebében”.
A fogyasztók körében az elégedetlenség – ahogy nő a volumen – szélesedik, a visszaéléseknél is nagymértékű az emelkedés. A banki csalások, elmondható, hogy az online vásárlások miatt emelkednek.
Emlékeztetett arra, hogy augusztus 1-én bevezették a bejelentési kötelezettséget a fogyasztók megkárosításának elkerülése érdekében.
A Temu “bődületes” befolyásáról
“A legfontosabb online felület között kevés a magyar cég, lehet látni kínait, lengyelt, stb., csak magyar webshopot nem” – hangoztatta a miniszter, hozzátéve, “elnézést, ha kicsit patrióta”.
A legismertebb online kereskedők között csak három hazai webshop található, de az első helyen a Temu, a Bonprix és az AboutYou állnak. Amikor tavasszal a Temu – a vele szemben folytatott vizsgálat miatt – leállt, a hazai e-kereskedők “szárnyaltak”, a forgalmuk 20-70 százalékkal emelkedett – illusztrálta, milyen erős a Temu befolyása a magyar fogyasztók körében, 1, 3 milliós Magyarországon a fogyasztói tábora. “Ez bődületes” – fogalmazott Nagy Márton, hozzátéve: a magyar kkv-k is “elmotorozgatnak” a webshopon. “A fogyasztó természetesen azt vesz, amit akar”, igaza van, ha az olcsóbbat veszi. De mi csináljuk azt, hogy a magyar kkv-kat megerősítjük úgy, hogy a külföldieket se romboljuk – mondta a miniszter.
Nagy Márton elárulta: ő nem szokott az internetről rendelni, “de a feleségem örökké onnan rendel” – tette hozzá. Legyenek egyenlőek a versenyfeltételek, a külföldi webshopok is fizessék az adót, “a magyarok meg vegyék fel a kesztyűt” – összegzett.
Több mint 100 milliárd hiányzik a büdzséből
A legjellemzőbb jogsértés az online vásárlásoknál, hogy nincs megfelelő információ a termékről, “pongyolák”. Holott a fogyasztó számára fontos, hogy mikor kerül kiszállításra a termék. Másrészt a legtöbbször nem derül ki az üzemeltető pontos személye.
Az NGM is végez a kormányhivatalokkal együtt próbavásárlásokat – hangzott el.
Hogy lehet fellépni? Lehet-e egy honlapot blokkolni? Ha az “fake”, akkor igen. Dolgoznak azon, hogy a legdurvább eszközzel is éljenek. Gyermekvédelmi szempontból az nem is kérdés.
Legyen fekete lista is – sorolta a miniszter nagy kihívásnak nevezve az óriásplatformokat.
“Az áfateljesítés akkor történik, amikor fizetek” – mutatott rá. Uniós szintű is a probléma: több mint 100 milliárd hiányzik a költségvetésből a kieső áfa-, és vámbevételek miatt.
Azaz, az áfa-befizetést akkor kellene ellenőrizni, amikor az áru beérkezik Magyarországra, vagy a külföldi webshopokat is be lehetne kötni az online számlázásba.
Az ügyben az Európai Unió sajnos nem tette meg időben a szükséges lépéseket, így nekünk kellene hamarabb fellépni – tette szóvá a miniszter.
Végül Nagy Márton azt hangoztatta: adóterhelés kell, “szélsőséges esetben pénzbírsággal, blokkolással fel kell lépni” az unfair, csaló, a fogyasztókat megkárosító webshopokkal szemben.
A GVH elnöke: Mindig a fogyasztó az első
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke az előadásában azt hangsúlyozta: a digitális fogyasztóvédelemmel és tudatossággal sokat foglalkoznak. “Mindig a fogyasztó az első. Ha nem a fogyasztó az első, mi végre a verseny? – jelentette ki a konferencián a köszöntőjében.
Jól érzékelhető, hogy Nagy Márton miniszter nagy lendülettel vágott bele ebbe a területbe is – mondta a GVH elnöke és rámutatott: az online árfigyelő rendszer 20 milliárdot spórolt a családok számára.
Magyarországon EU-s viszonylatban is sokan rendelnek az online térben. A GVH fokozott figyelemmel követte a folyamatot és globális nagy cégekkel kapcsolatban is – hangzott el.
“Lassan fordulnak, de célra tartanak, ha pedig elsütik a fegyvert, az romboló hatású lehet” – fogalmazott Rigó Csaba Balázs.
A Microsofttal és a Temuval szemben is vizsgálatot folytatnak – mondta a GVH elnöke, kiemelve: a fogyasztói tudatosság növelése a cél. Arról pedig felmérést végeztek, hogy a mesterséges intelligencia – MI-technológia – veszélyt jelenthet-e a tisztességes piaci versenyre? Erről még Brüsszelből is érdeklődtek – mondta el Rigó Csaba Balázs.