Szerbia és Magyarország kőolaj rendszerét összekötik – erősítette meg Szijjártó Péter egy mai, Adrijana Mesarovic szerb gazdasági miniszterrel közösen tartott sajtótájékoztatón.
A külgazdasági és külügyminiszter azt mondta: “egy összesen 310 kilométer hosszú új kőolajvezetéket építünk közösen Szerbiával. A munkákat 2025-ben kezdjük, 2027-re végzünk. Így a százhalombattai finomító összeköttetésbe kerül a szerb-magyar határral”. “A szerb barátaink pedig délről megépítik a maguk vezetékét” – tette hozzá.
Az ATV kérdésére, hogy nagyságrendileg mennyi lesz az új kőolajvezeték költsége, – mennyire terheli meg jövőre a központi büdzsét, hogyan finanszírozzák a magyar szakaszt, Szijjártó Péter azt válaszolta: felelősséggel csak decemberben tud erre válaszolni, amikor a megvalósíthatósági tanulmány elkészül. Ez tartalmazza majd “a határmetszési pontot” is.
A tanulmány meghatározza, hogy “annak a nagyjából 190 kilométernek”, ami Magyarországon fog haladni a vezetékből, pontosan mennyi lesz a költsége, és milyen munkálatok lesznek szükségesek a megépítéséhez” – mondta a miniszter a kérdésünkre.
Akkor látják pontosan, mennyi lesz a beruházás pénzügyi igénye – tette hozzá Szijjártó Péter az ATV kérdésére.
Mint ismert, márciusban egy magyar-szerb sajtótájékoztatón Szijjártó Péter már bejelentette a közös köolajvezeték építését. Akkor azt mondta a miniszter, hogy az Algyő és Újvidék közötti 128 km-es új olajvezetéknek előreláthatóan évi 5 millió tonna lesz a kapacitása, és körülbelül mintegy 150 millió euró lesz a költsége.
Akkor az is kiderült, hogy olajvezeték megépítése azért fontos Szerbiának, mert így a horvátok felőli JANAF vezetéknek – és a kemény tranzitdíj emelés ellensúlyozására – lesz egy alternatívája, Magyarországnak pedig azért, mert így lehet ellátni déli szomszédunkat olajjal. Másrészt, 2023 február 5-én élesedett az Európai Uniónak az orosz olajtermékekre kivetett embargója. Eszerint nem lehet orosz nyersolajból finomított benzint, dízelt, kerozint, fűtő- és kenőolajat, illetve egyéb árukat behozni az EU-tagállamok területére – ez ugyanakkor csak a tengeri úton való beszerzésre vonatkozik.