„Nincs ilyen előterjesztés a kormány előtt” – Gulyás Gergely ezt arra a Népszavában megjelent ötletre mondta, hogy ezer forintos foglalási díjat vezetnének be a járóbeteg szakrendeléseken, ami csak azoknak járna vissza, akik elmentek a foglalt időpontjukra. A felvetést a szakma egy része azért szorgalmazza, mert jelenleg nagyon sokan nem jelennek meg a foglalásuk ellenére.
Helyes-e az, ha valaki nem megy el egy általa kiválasztott időpontra, nem mondja le, azzal lehetetlenné teszi, vagy hátráltatja másoknak az egészségügyi ellátását. és ha ez nem helyes, szerintem ebben egyetértünk, kell-e ezt valamilyen formában szankcionálni, nem is azért, hogy az illetőt rosszabb helyzetbe hozzuk, hanem, hogy ne forduljon elő ilyen – mondta Pál Miklós, a foglalási díj ötletgazdája. Mint mondta:
van olyan nap, hogy a fele, van olyan nap hogy a 10%-a, teljesen változó. Ha azt csinálom, hogy túl bookolom az időpontokat, akkor meg anyázás van, mert ugye ott ülnek és várnak, és nem biztos hogy sorra kerülnek. igazából jó megoldás az hogy aki nem jön el az mondja le, de ezt nem tudjuk elérni, és ha előtte felhívjuk 2 nappal akkor ő ígéri a Jóistenre is hogy el fog jönni, aztán pedig nem jön el.
Pál Miklós szerint az általa kitalált rendszerben az sem okozna gondot, hogy számos idős ember nem igazodik el magabiztosan az interneten:
Az öreg néni az tisztességes, ő megtanulta, ha neki be kell menni valahova valamikor akkor ő bemegy. nem ők azok, akik nem jönnek el, a fiatalok azok akik nem jönnek el, az online-osok.
A szakrendelők szakmai szervezetének elnöke szerint is megoldást kíván a probléma, de Pásztélyi Zsolt nem gondolja, hogy a foglalási díj lesz a megoldás: szerintem nem, tehát ez nagyon komplikált lenne, ahogy ön is mondta, ne felejtsük el, igazából az emberek idős korukban kezdenek el gondozásra járni a rendelőkbe, az idős embereknél ez már problémát okozhat ezeknek a technológiai eszközöknek a használata.
Pásztélyi Zsolt hozzátette, a betegeknek az EESZT mellett az intézmények saját foglalási rendszereit is érdemes felkeresniük. A szakértő szerint a hosszú várólistákat a foglalási díj nem csökkentené, legfeljebb az egészségügyi dolgozók bosszúságát, amit a túlfoglalás okoz.
Rékassy Balázs egészségügyi szakértő kifejtette, azt a frusztráltságot, amit orvosként érez egy kolléga, amikor többhetes előjegyzése van és várja a beteget és a beteg meg nem jön el, és ott malmozik az orvos és az asszisztens, ezt valóban talán csökkentheti.
A Belügyminisztérium az ATV-nek is elküldött közleményében jelezte, a jövőben is várja a szakmai szervezetek véleményét. A foglalási díjjal kapcsolatban azt írják, hogy a kormánynak ilyen terve nincs, ahogy azt Takács Péter államtitkár korábban is leszögezte.