Az Európai Unióban, így Magyarországon is drasztikusan csökkentek nyáron az újautó eladások. Hazánkban nagyjából hét százalékkal kevesebb autót vettek 2023-hoz képest. A szakemberek szerint ez azért is lehetséges mert hazánkban már luxusnak számít új autót venni.
„Katasztrofális nyarat zárunk. Két részre bontanám a dolgot: a magánvásárlók behúzott kézifékkel tartják a pénzt, és nem nagyon szeretnének vásárolni, a cégek pedig nem autót vennének, hanem inkább levegőt. Most ez a két szituáció azt jelenti, hogy nincs vevő a piacon” – mondta az ATV Híradónak Bánkuti István közgazdász, a Nissan Honda Ste-Ba Kft tulajdonosa.
Ha nem vesznek új autót, akkor nem lesz miből használtautó legyen, így előbb utóbb ezen a piacon készlethiány alakulhat ki, ami azt jelenti, sokan külföldről lesznek kénytelenek használtautót beszerezni.
„Mi zömmel a két-öt éves kategóriát áruljuk, viszont mivel nincs újautó-értékesítés, ezáltal nincsen használt autó sem. Tehát csökken a piacon megjelenő használt autók száma, mert a használt autó az új autóból lesz” – nyilatkozta Cser Zoltán, a pécsi EU Autó Kft. tulajdonosa.
A legtöbben az olcsó autókat keresik, még az sem baj ha költeni kell rá, állítja az egyik szerviz tulajdonosa, aki szerint alig fordul meg náluk fiatal gépkocsi.
„Azt vesszük észre, hogy inkább használt, 2 és 6 millió forint közötti autókat vásárolnak. Valószínűleg azért, mert az új autók ára annyira felment, hogy ez már a családok számára kvázi megfizethetetlen” – mondta Huszár István, a Husz-Car Kft. tulajdonosa.
Ha sok az öreg autó az utakon, akkor annak az lesz a következménye, hogy a hazai gépjárműállomány életkora is drasztikusan emelkedni fog, ami biztosan nem a zöld átállás előszobája.