A világ leghosszabb kőolajvezetéke, a Barátság Ukrajnában, a magyar-szlovák határnál két irányban ágazik el, és ennek az egyik ága halad át Magyarországon. Éves szinten 12 millió tonna kőolaj érkezik Magyarországra a vezetéken. A hírekbe legutóbb július végén került be, amikor Kijev leállította a Lukoil által betáplált olaj továbbítását. Most azonban ennél drasztikusabb döntés születhetett, mert Mihajlo Podoljak, Volodimir Zelenszkij ukrán elnök tanácsadója egy interjúban arról beszélt, hogy 2025. január elsejétől teljesen leállítják a Barátság működését.
„A sajtóból értesültünk egy ukrán elnöki tanácsadó nyilatkozatáról, a hivatalos jelzések ezzel teljesen ellentétesek. Eddig minden egyes hivatalos csatornán azt az értesítést kaptuk Kijevből, hogy Ukrajna teljesíti a szerződéses kötelezettségeit és biztosítja a tranzitot az olajszállítások vonatkozásában Magyarország és Szlovákia felé. Mi ezen hivatalos jelzéseket tudjuk csak figyelembe venni, sajtóhíreket pedig nem akarunk kommentálni” – reagált a hírre Szijjártó Péter külügyminiszter.
Híradónk megkereste a MOL-t, ők közleményükben azt írták: ebben a témában nem kaptak semmilyen jelzést, holott, ha lenne változás, elsőként tájékoztatnák a céget. Az ukrán féllel továbbra is meglévő és jó üzleti kapcsolatuk van, valamint a szállítások is folyamatosak. A híradónk által megkérdezett energetikai szakértő szerint Magyarország ellátásbiztonsága nem sérülne, ha most leállna a Barátság kőolajvezeték.
„Az iparág készül arra, hogy a Barátság kőolajvezeték megszűnik. Ennek lehetnek technikai okai, lehetnek katonai események, ami miatt sérül ez a vezeték, vagy lehetnek politikai okok is. Én azt gondolom, hogy a következő években ez az esemény jó eséllyel be fog következni. A kérdés csak az, hogy mikor. Minél később, annál kisebb hatással lesz Magyarországra. Ha most következne be, 2025. január elsejével, akkor az érezhető emelkedést okozna két évig a magyar üzemanyagpiacon” – magyarázta Pletser Tamás.
Vagyis 30-50 forinttal nőne a benzin és a dízel ára a szakértő szerint. Holoda Attila arra hívja fel a figyelmet, hogy a MOL már most is használja az Adria-csővezetéket, de ezzel együtt is a Barátság kulcsfontosságú vezeték a hazai nyers kőolajellátás szempontjából.
„Ez nem csupán arról szól, hogy most fizikailag tudunk-e olajat szerezni máshonnan, hanem azt is látni kell, hogy eddig az oroszországi olajat, amit olcsóbb áron vásároltunk, hiszen az uráli olajnak alacsonyabb a tőkepiaci és a tőzsdei értéke, mint mondjuk akár brenti típusú, vagy akár más típusú olajoknak. Ez bizony le fog csapódni valamilyen úton-módon mind a MOL bevételeinél és profitabilitásánál, mind pedig a magyar állam adóbevételeinél, amelyik ugye nyilván a MOL, mint egyik legnagyobb adózó, eléggé támaszkodott erre az oldalra” – magyarázta.
Balogh József szerint a Barátság lehetséges leállása inkább politikai hisztéria, mert az orosz-ukrán háború kitörése óta lehetett számítani, hogy vagy szabályozási vagy fizikai probléma lesz. „Az ukránok nem akarják engedni a tranzitot ebben a formájában, de én azt gondolom, hogy ettől nem kell megijedni, mert a vezeték ott van, a tranzitbevétel kell, mert ugye a háborúhoz kell pénz, és az oroszok szeretnék az olajat eladni. Biztos, hogy ezek a fiúk valahogy meg fognak a háttérben csendesen egyezni” – mondta. Hozzátette, az Adria-csővezetékre való teljes átállás nagyban fog függni a horvátoktól a MOL-INA privatizáció miatt.