Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete közölte a honlapján, hogy a helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítható:
„a 4/a sz. váltó egyik csúcssínjét annak mozgatórúdjához rögzítő csavarok eltörtek, ennek következtében a váltó állításakor az állítórúd a csúcssín tényleges mozgatása nélkül a vágányúthoz szükséges végállásba került, így a biztosítóberendezés a váltót helyes állásúnak érzékelte a két simuló csúcssín ellenére”.
A szervezet arról is beszámolt, hogy a MÁV Zrt. 2024. augusztus 25-én, 19 óra 10 perckor jelentette számukra, hogy Budapest-Keleti pályaudvaron a 74–1 sz. vonat több kocsija kisiklott. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott – írja az Index.
Megállapították azt is, hogy mindkét vonat lezárt vágányúton, jelzőkezeléssel haladt be az állomásra. „A 74–1 sz. vonat vágányútjában fekvő 4. sz. átszelési kitérőben a vonat érkezési irányából érintett mindkét csúcssín simult a tősínhez, ezért azon a mozdony és az első 5 kocsi kerekei a pályát elhagyták. A mozdony kerekei utóbb visszatértek a pályára úgy, hogy azzal a mozdony a szomszédos – a 656–1 sz. vonat számára kijelölt – vágányra került. A 656–1 sz. vonat mozdonyvezetője a még mozgásban lévő, de már kisiklott kocsikat észlelve gyorsfékezéssel megállította vonatát körülbelül 50 méterrel az ütközés előtt” – írták.
Közölték azt is, hogy az esemény okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.