Itthon

Mobilhasználat az iskolákban: mi változik szeptembertől?

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Magyar Péter előrehozott választásTrumpSzijjártó PéterSzijjártó Péter
Hirdetés
Hirdetés

A társadalmi egyeztetés lezárása után a Belügyminisztérium kedden szakmai és érdekképviseleti szervezetekkel egyeztetett az iskolai mobilhasználat tervezett szabályozásáról. A megbeszélésen részt vettek a Nemzeti Pedagógus Kar, családszervezetek, pedagógus-szakszervezetek és a Magyarországi Református Egyház képviselői. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke elmondta, hogy alapvetően egyetértenek a tervezettel, de annak megvalósításával kapcsolatosan aggályaik vannak.

Hirdetés

Az iskolai mobiltelefon-használat globális kihívást jelent az oktatás számára. A Belügyminisztérium szerint számos hazai és nemzetközi kutatás igazolja, hogy a diákok iskolai koncentrációjára, figyelmére és teljesítményére negatívan hat az iskolai mobiltelefon-használat, ami a tanárok munkáját is megnehezíti. Több európai ország, így Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Anglia már határozott lépéseket tett a mobiltelefonok kiszorítására az iskolából.

A szaktárca digitális konzultáció keretében kérte ki a tanárok és igazgatók véleményét az iskolai mobilhasználatról, majd kormányzati egyeztetés kezdődött családszervezetekkel, az Országos Diáktanács tagjaival és a Nemzeti Pedagógus Kar elnökével.

A tervezet célja, hogy a gyermekek tanulási teljesítményének javítása érdekében az iskolák saját házirendjükben szabályozhassák az iskolai mobilhasználatot. Totyik Tamás kifejtette, hogy nem szeretnék, ha a pedagógusoknak kellene összegyűjteni a mobiltelefonokat és felelősséget vállalniuk azok megőrzéséért. 

„Elő kellene írni, hogy a diákoknak kikapcsolt állapotban a táskájukban lehet a mobiltelefon, a pedagógus engedélyével elővehetik és használhatják. Amennyiben engedély nélkül használhatják, akkor pedagógusok elvehessék azt és majd a szülőnek legyenek kötelesek visszaadni, hogy tisztába legyenek azzal, hogy a gyerekek milyen szabályt szegtek” – magyarázta.

Fehérné Kovács Zsuzsanna, a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetségének elnöke elmondta, hogy a mobil használat folyamatos készültségben tartja az agyat, ami függőséget okozhat a gyerekeknél. „Tudjuk, hogy milyen felelőssége van a családnak ebben, és nagyon sok család a korlátokat nem tudja megteremteni, tehát akkor az iskolának át kell vennie ezt a szerepet, hogy egészséges felnőttekké váljunk” – fogalmazott.

A tervezet szerint a diákok továbbra is használhatják mobiltelefonjaikat iskolaidő előtt vagy után, szükség esetén kapcsolatba léphetnek szüleikkel, és a tananyag elsajátításához indokolt esetben, a tanár engedélyével a tanórán is használhatják azokat.

Kedden nyilvánosságra hozták a Belügyminisztérium által társadalmi egyeztetésre kiírt rendelettervezetet is, amely a tanárok, tanítók és óvodapedagógusok vizsgáztatását írná elő a Nemzeti alaptantervből. A PDSZ Országos Választmánya szerint ez nem növelné a pedagógusok teljesítményének minőségi vagy mennyiségi mutatóit. Pál Alexandra szerint értelmetlen most ilyen plusz terhet róni a pedagógusokra. Az erre szánt idő növeli a kötelező terheiket és leterheltségüket, ami azt eredményezheti, hogy a tanórákra való felkészülés vagy a családjuk kárára megy.

A tervek szerint a képzést és számonkérést 2024. szeptember 1. és 2025. január 31. között kellene a pedagógusoknak teljesíteni.
 

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek