Az iskolai mobiltelefon-használat globális kihívást jelent az oktatás számára. A Belügyminisztérium szerint számos hazai és nemzetközi kutatás igazolja, hogy a diákok iskolai koncentrációjára, figyelmére és teljesítményére negatívan hat az iskolai mobiltelefon-használat, ami a tanárok munkáját is megnehezíti. Több európai ország, így Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Anglia már határozott lépéseket tett a mobiltelefonok kiszorítására az iskolából.
A szaktárca digitális konzultáció keretében kérte ki a tanárok és igazgatók véleményét az iskolai mobilhasználatról, majd kormányzati egyeztetés kezdődött családszervezetekkel, az Országos Diáktanács tagjaival és a Nemzeti Pedagógus Kar elnökével.
A tervezet célja, hogy a gyermekek tanulási teljesítményének javítása érdekében az iskolák saját házirendjükben szabályozhassák az iskolai mobilhasználatot. Totyik Tamás kifejtette, hogy nem szeretnék, ha a pedagógusoknak kellene összegyűjteni a mobiltelefonokat és felelősséget vállalniuk azok megőrzéséért.
„Elő kellene írni, hogy a diákoknak kikapcsolt állapotban a táskájukban lehet a mobiltelefon, a pedagógus engedélyével elővehetik és használhatják. Amennyiben engedély nélkül használhatják, akkor pedagógusok elvehessék azt és majd a szülőnek legyenek kötelesek visszaadni, hogy tisztába legyenek azzal, hogy a gyerekek milyen szabályt szegtek” – magyarázta.
Fehérné Kovács Zsuzsanna, a Magyar Logopédusok Szakmai Szövetségének elnöke elmondta, hogy a mobil használat folyamatos készültségben tartja az agyat, ami függőséget okozhat a gyerekeknél. „Tudjuk, hogy milyen felelőssége van a családnak ebben, és nagyon sok család a korlátokat nem tudja megteremteni, tehát akkor az iskolának át kell vennie ezt a szerepet, hogy egészséges felnőttekké váljunk” – fogalmazott.
A tervezet szerint a diákok továbbra is használhatják mobiltelefonjaikat iskolaidő előtt vagy után, szükség esetén kapcsolatba léphetnek szüleikkel, és a tananyag elsajátításához indokolt esetben, a tanár engedélyével a tanórán is használhatják azokat.
Kedden nyilvánosságra hozták a Belügyminisztérium által társadalmi egyeztetésre kiírt rendelettervezetet is, amely a tanárok, tanítók és óvodapedagógusok vizsgáztatását írná elő a Nemzeti alaptantervből. A PDSZ Országos Választmánya szerint ez nem növelné a pedagógusok teljesítményének minőségi vagy mennyiségi mutatóit. Pál Alexandra szerint értelmetlen most ilyen plusz terhet róni a pedagógusokra. Az erre szánt idő növeli a kötelező terheiket és leterheltségüket, ami azt eredményezheti, hogy a tanórákra való felkészülés vagy a családjuk kárára megy.
A tervek szerint a képzést és számonkérést 2024. szeptember 1. és 2025. január 31. között kellene a pedagógusoknak teljesíteni.