“Javaslatok az európai elektromosautó-piac fellendítesére” címmel Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy 11 pontos javaslatcsomagot mutatott be ma reggeli sajtótájékoztatóján.
A most bemutatott javaslatok a soros magyar EU-elnökség kezdeményezésére készített és a Versenyképességi Tanács ülésén megvitatott háttérdokumentumban szerepel.
Eszerint a 11 javaslat a következő:
1. A könnyű tehergépjárműveket érintő AFIR-szabályozás szigorítása szükséges. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-re kell növelni. Egymás közti távolságuk ne haladja meg az 50 km-et
2. Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltő állomások 80%-án biztosítani kell legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőt az EV-k számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani lakosságilag frekvetált területeken (bevásárlóközpontok, parkok, stb. )
3. EU-s szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 euró támogatás bevezetése javasolt
4. A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat.
5. Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
6. A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4 500 eurós, tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani – hangzott el.
7. A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését a használtautó-piacon egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
8. Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra, és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében
9. Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása, ezáltal támogatva a használt járművek hosszú élettartamát.
10. A használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
11. A közelekedés fenntarthatóbbá tétele: a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett a közúti közlkedést széd-dioxid-semlegessé kell tenni.
A javaslatok teljesítése érdekében a magyar kormány szerint egy munkacsoport szükséges, ami az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel – ezt javasolják az Európai Bizottságnak.
Az ATV kérdésére Nagy Márton miniszter azt mondta, nincs ellentmondás a között, hogy a miniszterelnök, a magyar kormány tiltakozok a kínai elektromosautógyártást sujtó 38 százalékos EU-s áeneti büntetővám ellen – Orbán Viktor szerint ez keteskedelmi háború rémével fenyeget – és a között, hogy az kormány az európai elektromosautó-piacot akarja fellendíteni.