Itthon

Nagy Márton a reptéri káoszról: “Nem a buszmegálló tehet róla, ha késik a busz”

Csuhaj Ildikó
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Magyar Péter előrehozott választásTrumpSzijjártó PéterSzijjártó Péter
Hirdetés
Hirdetés

A reptéren tartott sajtótájékoztatót Nagy Márton és a Vinci elnöke. A miniszter bejelentette: 2025-től ki nem lesz légiforgalmi adó. Egyáltalán nem biztos, hogy a kínaiak építik meg a ferihegyi gyorsvasutat, augusztus 1-től pedig változás jöhet a HungaroControlnál. “Nem a buszmegálló tehet róla, ha késik a busz” - nyilatkozta az ATV-nek a reptéri káoszról, késésekről. 

Hirdetés

A Liszt Ferenc repülőtéren tartott sajtótájékoztatót Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Nicolas Notebaert, a Vinci elnöke, a Budapest Airport a társbefektetője.

„Nagyon örülök, hogy itt állhatok, mert ez azt jelenti, hogy a magyar állam ezt a repteret már megvette” – fogalmazott Nagy Márton a sajtótájékoztató elején, felidézve: a repteret 3,1 milliárd euróért vásárolta vissza a magyar állam – mely 80 százalékban lett tulajdonos,  a társbefektető a VINCI – és meghosszabbítottak a 1,44 milliárd eurónyi hitelt is. A magyar állam 2,48 milliárd eurót fizetett a tulajdoni aránynak megfelelően, a Vinci pedig 620 millió eurót.

A miniszter a sajtótájékoztatón egyértelművé tette: a magyar állam nem üzemeltetője a Budapest Airportnak, ehhez mi nem értünk, ehhez szakemberek kellenek, ezért ezt rábízzuk a Vincire – mondta, viszont a fejlesztési irányokat az állam szabja meg.

2040-re millió utassal terveznek – reptéri gyorsvasút a föld alatt

Nagy Márton a tervekről azt mondta: “konzervatív becslés szerint”  a mostani 14 millióról 2030-ra 20 millióra, 2040-re 25 millióra akarják felvinni az utasszámot.

A 3-as terminál 2032-re valósulhat meg. De fontos az utasok kiszolgálásához szükséges infrastruktúra is. E ponton kitért arra, hogy el kell vinni a reptérről a turistákat a városba, azon még gondolkodnak, hogy tudják ezt megvalósítani; a vonat, illetve a gyorsforgalmi út megvalósítása egymilliárd eurós beruházás – hangzott el. A repülőtéri lehetséges gyorsvasútról azt mondta: annak a föld alatt kell megvalósulnia.

Nicolas Notebaert: bízunk a budapesti reptér potenciáljában

A Vinci elnöke méltatta a magyar különlegességeket, melyek miatt Budapestre a turisták desztinációja, úgy fogalmazott: bíznak a budapesti repülőtér potenciáljában. Azt a sajtótájékoztatón többször is hangsúlyozta: a repülőtér forgalma már magasabb, mint 2019-ben volt. De a magyar sporteseményeket is megemlítette, ezek emelik az utasforgalmat. A kapacitásfejlesztést külön kiemelte. 

2025 januárjától kivezetik a légiforgalmi adót

Újságírói kérdésre a miniszter bejelentette: 

2025 január 1-től “nincs a légitársaságnak különadója”.

A kínaiak építik-e meg a reptéri gyorsvasutat ?

Lázár Jánost kérte meg, hogy álljon elő tervekkel, és mondja meg, mennyibe kerül ezeknek a terveknek a megvalósítása. Az ATV kérdésre, hogy kínai hitelből, kínai alvállalkozók építik-e meg a ferihegyi gyorsvasutat, Nagy Márton azzal válaszolt: az egyik opció, hogy a kínaiak fogják megépíteni a repülőtérre vezető gyorsvasutat, de ez még nem dőlt el.

“Egyáltalán nem biztos”, hogy a kínai finanszírozással építik meg, “nem biztos”, hogy egy közvetlen magasvasút a leginkább költséghatékony – jelentette ki a nemzetgazdasági miniszter, hozzátéve: ezeket a projekteket ki kell tárgyalni, de a V0-s a legfontosabb. Azt is hangsúlyozta, nem ő a felelőse a kérdésnek. 

Reptéri káosz, késések? “A buszmegálló nem tehet arról, ha késik a busz”

“A buszmegálló nem tehet arról, ha késik a busz” – jelentette ki munkatársunk kérdésére Nagy Márton, amikor a reptéri 39 órás késésekről, a káoszról kérdeztük, és a fogyasztóvédelmi szabályokról – ami a kártérítést illeti és az utasok ellátását késések esetén.

A szavaiból az derült ki: mindezért elsősorban a légiirányítás a felelős. 

A késéseket nem a le- és felszállások okozzák, hanem az átmenő forgalom, „például a Londonból Hongkongba”. 
A miniszter első helyen említette , hogy Magyarországon alacsony a magas légtérhasználati díj. “Kérdezem én milyen haszna van Magyarországának  ebből és a válaszom, hogy semmi” – jelentette ki. 
Az ukrán háború miatt beszűkült a légtér, ezért ezt használják a turisták – tette hozzá újabb okként a miniszter.

Augusztus elején – ha hozzákerül Hungarocontrol, és a fogyasztóvédelem -, jelentős változásokat kell eszközölni, akkor fognak a változásokról döntéseket hozni – mondta Nagy Márton az ATV kérdésére. 

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek