Szerda délután – kis túlzással – egy emberként hördüld fel az ország: rengeteg honfitársunknál „őrült meg” az Apple Pay, és vont le a számlákról kisebb-nagyobb összegeket a mobiltárcán keresztül. Csütörtökön úgy tűnt, hogy megoldódott a dolog, mára azonban ismét egyre többen jelzik, hogy ismét jogosulatlanul dézsmálja a számláját az Apple.
Van-e ok pánikra? Mi a teendő ilyenkor?
Bár a fizetőalkalmazás önálló életre kelése egyszerre ijesztő és felháborító is, úgy tűnik, hogy az első kérdésre egyértelműen „nem” a válasz.
A Magyar Bankszövetség közlése szerint ugyanis a tévesen levont összegek visszatérítése folyamatban van.
A tájékoztatás szerint a téves tranzakciókról a bankszektor az érintett magyar kártyabirtokosok gyors jelzéseinek köszönhetően értesült, és közvetítő szereplőként azonnal intézkedett a helyzet kezelésére.
A bankszektor felvette a kapcsolatot a szolgáltatóval. Az eddigi információk alapján az érintett tranzakciók kizárólag korábbi vagy jelenleg meglévő előfizetésekhez vagy vásárlásokhoz kapcsolódnak, téves technikai ismétlődéssel. Fizikai terminálokon történő vásárlások vagy készpénzfelvételes tranzakciók nem érintettek.
Mit mond a negatív főszereplő?
Az Apple tájékoztatása – amely szerint semmilyen visszaélésre utaló jel nincs – is megnyugtatónak mondható, persze, ha valóban visszakapjuk a leemelt összeget. A cégóriás azt állítja, hogy az ügyféladatokkal kapcsolatosan nem történt visszaélés, adatok nem kerültek veszélybe.
Az amerikai techóriás alapján a technikai probléma miatt tévesen terhelésre került összegek visszatérítése folyamatban van. (Ugyanakkor, a cikk írójának a közeli környezetében is volt olyan, akinek levontak egy kisebb összeget a számlájáról, egyelőre hiába várta a visszatérítést.)
A jegybank is nyugalomra int
„Minden károsultnak visszajár a jóvá nem hagyott tranzakciók összege” – ezt már a Magyar Nemzeti Bank közölte az Apple-botrányra reagálva, és kiemelték, hogy
a jegybank figyelemmel kíséri az Apple szolgáltatásokhoz kötődő jogosulatlan fizetések ügyét.
A MNB felveszi a kapcsolatot az érintett intézményekkel, hogy mielőbb teljes képet kapjon a történtekről, és így meg tudja tenni a szükséges lépéseket a helyzet megfelelő rendezése, valamint a további hasonló esetek elkerülése érdekében – írják a közleményben. A jegybank elvárja, hogy az érintett ügyfeleknek számlát vezető bankok a lehető leghamarabb vizsgálják meg az esemény részleteit, és a jogszabályoknak megfelelően járjanak el az ügyben.
Ok, de hogyan kerüljük el a hasonló eseteket?
- A jegybank arra kéri a felhasználókat, hogy aktívan használják a tranzakciós limiteket a bankkártyák és az átutalási szolgáltatások esetén egyaránt. Csak a napi költéseikhez szükséges lehető legalacsonyabb értékeket állítsák be, amit csak indokolt esetben, ideiglenesen állítanak magasabbra egyes nagyértékű tranzakciók előtt.
- A kártyaadatokat csak a legszükségesebb esetben mentsék el a kereskedők alkalmazásaiban vagy online felületein, és akkor is csak olyan kereskedőknél, amelyekről meggyőződtek, hogy megbízhatóak.
- Mindenki kiemelten figyeljen a fizetési adatai titokban tartására. Ha az ügyfél bármely okból ismeretlen fizetéshez kapcsolódó összeg zárolását, terhelését észleli a fizetési számláján, ezt haladéktalanul jelezze a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatójánál.
Megszólaltak a hazai bankok is
A Portfolio.hu közben összeszedte a hazai bankok reakcióit.
Az OTP azt írta: „információink szerint több bankkártya kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek. Szakembereink a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették.”
Az MBH Bank azt írja az oldalán: „Külső technikai hiba miatt az Apple alkalmazásboltja június 26-án délután egyes ügyfeleink bankkártyáit tévesen megterhelte. Kollégáink jelezték a problémát az Apple felé és megtették a szükséges lépéseket, a téves tranzakciók jóváírásáról később tájékoztatjuk ügyfeleinket.”
A Gránit Bank sms-ben figyelmeztette ügyfeleit, hogy „biztonsági okokból, AppStore-os visszaélés lehetősége miatt állítsák át 0 forintra a kártyák online limitjét. Valós fizetéshez ezt ismét lehet módosítani”.
A K&H Bank lapunkkal közölte: „A tegnapi napon K&H-s ügyfelek kártyáit is tévesen megterhelte egy külső technikai hiba miatt az Apple alkalmazásboltja. A K&H Bank a többi bankhoz hasonlóan jelezte a problémát az Apple felé, a probléma megoldása folyamatban van.”
Az Erste az oldalán azt ígéri, az ügyfelek automatikusan visszakapják a pénzüket: „Egy külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt az Apple alkalmazásboltja tévesen hajtott végre tranzakciókat és terhelte meg több ügyfelünk kártyáját. Kollégáink már felvették a kapcsolatot az Apple-lel, illetve a Visa és Mastercard kártyatársaságok illetékeseivel, hogy a problémát megoldják. Az érintett ügyfeleinknek további teendője nincs, a téves tranzakciókat automatikusan fogjuk törölni és korrigálni.”
A Raiffeisen azt közölte: „Értesítjük Ügyfeleinket, hogy a külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt egyes Ügyfeleink bankkártyáit az Apple alkalmazásboltja tévesen megterhelhette. Kollégáink felvették a kapcsolatot az Apple illetékeseivel, a probléma megoldása folyamatban van.”