A Meta alapvetően a Facebook, az Instagram, a Messenger és a WhatsApp hirdetéseit fedi le, ám nálunk inkább a Facebook- és Instagram-költéseket jelenti. A kutatás szerint a 178 millió forint az összes hazai Meta-hirdetés 16 százaléka, ami ugyan elsőre nem tűnik soknak, de nemzetközi összevetésben mégis nagy arány.
A Fidesz mint párt a múlt héten bő 26 millió forintot fizetett a hirdetéseire, az ellenzéknél ugyanez 2,5 millió forint. A legérdekesebb különbség az influenszerek esetében van, a Megafonnál és a hozzá hasonló oldalaknál csak a múlt héten 45 millió ment el. Az ellenzéki oldalon viszont ez nulla forint, nincs ilyen hirdetés, mert nekik nincs influenszer-holdudvaruk
– mondta a lapnak Lévai Richárd, hozzátéve, hogy a kormányoldalhoz köthető portálok a múlt héten 36 milliót fordítottak hirdetésre, miközben az ellenzékhez sorolhatók csak 3 milliót.
„Érdekes, hogy sokan tapasztalják, mennyi YouTube-reklámot látnak, ami így is van, de valójában a ráfordított összeg a töredéke annak, mint amit a Facebookon szórnak el a pártok. Míg a Metában a már említett 178 milliót, addig a múlt héten a Google-nak „csak” 15 milliót fizettek ki” – magyarázta a szakértő.
A kutatásból kiderült az is, hogy a a hirdetéseknél erősen fővárosközpontú az ország, Budapesten ugyanis 14,5-szer annyi hirdetés ment el, mint például Tolna megyében. „Ezt némileg árnyalja, ha nemcsak területi adatokból indulunk ki, hanem megnézzük a Meta-felhasználók számát is megyénként. Így az látszik, hogy egy budapesti felhasználóra átlagosan 107, egy vidékire 89 forint jut. Viszont ha a kormány−ellenzék tengelyen vizsgáljuk ugyanezt, az látszik, hogy a kormányoldal sokkal kiegyensúlyozottabban költ országosan, mint az ellenzék, amelynek a fókusza leginkább Budapest” – fogalmazott Lévai.
A főpolgármester-jelöltek közül is elhúzott a kormánypárt színeiben induló Szentkirályi Alexandra. Az összes költésből, azaz 43,765 millió forintból ő egyedül 31,952 milliót fordított a kampányára. Az LMP-s és egyesületi támogatással indult Vitézy Dávid 7,3 milliót, Karácsony Gergely bő 4,1 milliót költött. Lévai Richárd kiemelte, Magyar Péter a vizsgált felületeken egy fillért sem költött hirdetésre. „Eközben a kormányoldal 100 milliós nagyságrendben fizetett hirdetésekért a Metának, főleg a Megafonon és a CÖF-ön keresztül a Magyart lejárató tartalmakért.” – idézi a lap a szakértőt.
Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)